Recenze: „Negři s názorem“ se nedělají lepší, jsou dost dobrý i tak

Film amerického režiséra F. Garyho Graye Straight Outta Compton, který bude od 17. září promítán v našich kinech, stojí za pozornost hned z několika důvodů. Nejenže velice věrně zachycuje příběh černošské rapové skupiny N.W.A. a její cesty k hvězdné slávě, a to se vším všudy, ale zároveň odhaluje nelítostné zákulisí hudebního byznysu. Kromě toho jej můžeme i vnímat jako autentickou sociologickou sondu do reality černošských ghett 80. let. A samozřejmě dojde i na spoustu vynikajícího hip hopu.

Celý příběh lze sice zjednodušit na vyprávění o cestě ke slávě a o tom, co to vše obnáší, tak snadné to ale není – ano, vidíme, jak se z původního dealera drog stane megahvězda, se vším, co k tomu patří, vidíme, jak se přátelství „až za hrob“ začne postupně pod vlivem slávy a velkých peněz drolit, vidíme, jak si pěkně nevázaný život nelítostně vybírá svou daň, vidíme, jak se z ostrých hochů stávají boháči a úspěšní obchodníci. Vidíme i brutalitu policie, jejíž často zcela zbytečné ostré zákroky jen zvyšují již tak vysoké napětí, vypočítavost pánů od byznysu, jejich špinavé triky.

Film ale můžeme i vnímat jako velkou moralitu, jako připomenutí toho, že nic není zadarmo, ani úspěch, a cena může být hodně vysoká, ba nejvyšší. A nesmíme zapomínat na fakt, že jsme zároveň svědky zrození jednoho hudebního žánru, film lze, s jistými výhradami, brát také jako víceméně věrný hudební dokument.

Straight Outta Compton
Zdroj: CinemArt

Jak naznačuje titul, děj se odehrává v kalifornském Comptonu, městě, jež bylo označované za jedno z nejnebezpečnějších v celých USA, a to především kvůli působení pouličních gangů Blood a Crips, které nejen že spolu vedly válku na život a na smrt, hlavně ovšem byly zapletené v prodeji drog. Stejné činnosti se věnoval i mladík přezdívaný Eazy-E, naštěstí si ale včas uvědomil, že bezpečnější bude věnovat se rapu – společně s kamarády Dr. Drem, Ice Cubem, DJ Yellem a MC Renem založili kapelu N.W.A., Niggaz Wit Attitudes, tedy Negři s názorem. A názor, to je nutno přiznat, měli hoši již dávno ujasněný: dělat si „to“ své, nenechat se ponižovat policií, být volní. A toho se také víceméně drželi, ovšem: od zdi ke zdi…

Gangsta rap

Autor hudby, dnes věhlasný producent Dr. Dre, dokázal již tehdy vytvářet atraktivní základy, na něž většinou Ice Cube psal velice chytlavé, drsné a silně realistické texty-výpovědi. Úspěch tak byl zaručen. Již první singl, Boyz-n-the-Hood, popisující běžnou realitu života v ghettu, jeho nudu i povyražení, byla trefa do černého, a když po konfliktu s místní policií natočili píseň Fuck tha Police, měli o publicitu postaráno. Není tedy divu, že se jejich debutového alba Straight Outta Compton (odtud i název filmu - Přímo z Comptonu) z roku 1988 prodaly více jak tři miliony kusů, vystoupení byla vyprodaná.

A přestože byly texty písní vedle již zmíněného realistického zpodobňování i většinou silně machistické a sexistické, fanouškům nového stylu, nazvaného gangsta rap, to vůbec nevadilo – i to je ve filmu názorně ukázáno. Rapeři tehdy zkrátka nebyli žádní svatoušci a N.W.A. nebyli výjimkou, k ráně pěstí ani zbrani neměli nikdy daleko, odlišovali se však svým nadáním. Jistě i proto je i po rozchodu čekala další, jak umělecky, tak komerčně úspěšná dráha. Té se bohužel nedožil Eazy-E, jenž zemřel v jednatřiceti na komplikace spojené s AIDS. Moralita tedy funguje i v tomto případě….

Filmu není v podstatě co vytknout, snad jen lehké ohýbání skutečnosti, hoši byli totiž ve skutečnosti daleko většími sexisty – i násilníky, než scénář zachytil. Jinak se ale tvůrci nesnaží nic přibarvovat, což je překvapivé, uvědomíme-li si, že dva z nich, Dr. Dre a Ice Cube, film produkovali, jednotliví protagonisté tak rozhodně nejsou černobílými figurami. Dobře je zde zachyceno, jak násilí plodí jen další násilí, viz například archivní i hrané záběry z losangeleských pouličních bouří v roce 1992. Mimochodem, při nich se dokázali, jak je i vidět ve filmu, symbolicky proti policii spojit i úhlavní nepřátelé, gangy Blood a Crips.

Ztraceno v překladu

Ve filmu jsou i další narážky, jimž však porozumí spíše američtí diváci, jako například v závěru rychlá agenturní zprávička o prodeji firmy Beats Electronic společnosti Apple – ta za ni zaplatila přes tři miliardy dolarů, přičemž jejím zakladatelem byl Dr. Dre, bývalý protagonista gangsterského rapu.

Vytýkat však lze české verzi, respektive překladu. Nejen, že by šťavnatým dialogům slušela větší autentičnost, rozhodně chybí překlady textů písní, což je zvláště v tomto případě ke škodě. Hip hop s texty stojí a padá, ovšem jak může domácí divák pochopit, co tak moc vadilo FBI a policii, že poslali nahrávací společnosti dopis, v němž protestovali proti textu písně Fuck tha Police? Stejně tak by prospěl překlad již nastíněného textu prvního hitu Boyz-n-the-Hood. Navzdory těmto výtkám však Straight Outta Compton za zhlédnutí rozhodně stojí, bez ohledu na to, zdali jste, či nejste fanoušky právě tohoto hudebního stylu.