Dvořákova Praha potrestá prostopášníka Dona Giovanniho dobovými nástroji

Don Giovanni na Dvořákově Praze (zdroj: ČT24)

Jak mohla znít opera Don Giovanni, když ji v Praze uváděl sám její autor, Wolfgang Amadeus Mozart? Slavné dílo, hrané na dobové nástroje, uslyší 10. září publikum festivalu Dvořákova Praha v poloscénickém provedení a bez reprízy.

Opera o potrestaném prostopášníkovi bude uvedena v Rudolfinu. Premiéru v roce 1787 měla ale ve Stavovském (tehdy Nosticově) divadle, kde ji osobně dirigoval Mozart. U Pražanů se setkal už s úspěchem u svého předchozího díla - Figarovy svatby , která ve Vídni zcela propadla. Libreto k oběma operám napsal italský básník Lorenco da Ponte. V případě Dona Giovanniho se inspiroval příběhem slavného svůdce žen Dona Juana.

Na Dvořákově Praze zazní dílo, považované za jednu z nejlepších oper vůbec, v podání ansámblu staré hudby - Freiburského barokního orchestru - a Kühnova smíšeného sboru pod vedením vlámského dirigenta Reného Jacobse. Jeho nahrávka jiné, už zmíněné Mozartovy opery - Figarovy svatby - získala cenu Grammy a byla časopisem Grammophone vyhlášena nejlepší nahrávkou roku.

Titulní role Dona Giovanniho se zhostí norský barytonista Johannes Weisser, opuštěnou Giovanniho milenku, donnu Elvíru ztvární bulharská sopranistka Alex Penda.

Osmý ročník Dvořákovy Prahy pokračuje do 23. září, nabízí na dvě desítky koncertů známých i méně uváděných děl Antonína Dvořáka.