Recenze: Jedovatá slova líbezně šeptají nepříjemnou pravdu

Co se stalo patnáctileté Bárbaře Molinové? Nakladatelství CooBoo, které se zaměřuje na literaturu pro mládež, vybočilo z linky romantických a fantaskních příběhů a vsadilo na odvážnou četbu, která sice náctiletým zaručí tak měsíc nespavosti, přesto má větší smysl než padesátá kniha o první lásce a zklamání. Ukazuje jim totiž, že svět občas není hezké místo, v němž není nouze o krutosti.

Španělská autorka Maite Carranzová vystavěla psychologický thriller kolem Bárbary Molinové, která před čtyřmi lety zmizela z povrchu zemského. Její tělo se nikdy nenašlo, všechny pokusy policie o usvědčení vraha ztroskotaly a noviny tak s klidným svědomím vydaly její nekrolog. Jenže stačí bezmála desetivteřinový telefonát, který odhalí, že veškeré domněnky o vraždě byly předčasné…

Jedovatá slova / Maite Carranzová
Zdroj: CooBoo

Příběh tak rozplétá nehezký detektivní případ, který vede až k dětskému zneužívání. Spisovatelka si nebere servítky a vykreslí čtenářům důslednou manipulaci s lidskou obětí, která si i v reálném světě postupně vštípí, že za to může sama a že si to prakticky zasloužila. Ukazuje, že inteligence, hrubost, síla a vychytralost tvoří nebezpečnou kombinaci lidských vlastností, jíž se dá snadno podlehnout.

Není to a nebude v pořádku

Děj se odehraje za jeden den, díky retrospektivě ale vydá na celou knihu. Carranzová sice servíruje jednu krutost za druhou, svůj styl a jazyk psaní ale přizpůsobila teenagerům tak, aby se nenudili a přitom pochopili vážnost situace. Kniha je určená i dospělému čtenáři, kterému neunikne syrovost ani její autenticita. Pro rodiče je poučná také ve výchovném směru: ukazuje,  jak je pro děti důležitá jejich opora, a že navzdory tomu, že se ratolesti občas uzavírají před světem nebo se snaží tvářit dospěle, touží po ochraně, o kterou křičí i nenápadnými způsoby.

Ačkoliv se v Česku o zneužívání dětí příliš nemluví, ve Španělsku se jedná o diskutované téma. Jedovatá slova však do tuzemského prostředí patří rozhodně také. Už od raného věku je třeba vědět, že některé chování zkrátka není v pořádku. A že následky mohou být ničivé.