Galerie míří většinou jen na vizuální vjemy, člověk je ale schopen vnímat všemi pěti smysly, proč by ty ostatní měly přijít zkrátka? ptá se londýnská Tate Britain. Nejnovější výstava - Tate Sensorium - proto do prohlídky zapojuje i návštěvníkův sluch, chuť, čich a hmat.
Přišel jsem, viděl jsem, čichal jsem... na výstavě s všemi pěti pohromadě
Sensorium vytvořilo londýnské kreativní studio Flying Object a za svůj nápad vyhrálo letos IK Prize určenou pro projekty propojující umění s moderními technologiemi.
Instalace je zároveň přístupná jen čtyřem návštěvníkům, aby si každý z nich mohl vychutnat (a očichat i poslechnout) čtyři obrazy. Například u popartového umělce Richarda Hamiltona slyší kroky ženy, která na jeho obrazu Interior II vchází do místnosti, vnímají zrnění televize a ve vzduchu cítí lak na vlasy.
V práci Johna Lathama z roku 1961 - Full Stop - zase může návštěvník díky zvuku ve sluchátkách i vlastnímu hmatu vidět mnohem víc než jen černou tečku na bílém poli. Pomocí ultrazvuku a vibrací vznikne dojem oblého tvaru s nejasnými okraji. „Mohou si vytvářet svou vlastní interpretaci,“ podotkl zvukový designér výstavy Nick Ryan, co bylo dalším, v pořadí tedy už šestým, smyslem výstavy.
Pro temnou malbu Francise Bacona oslovil Flying Object známého cukráře Paula A. Younga, aby pro obraz Figuer in a Landscape z roku 1945 vytvořil odpovídající čokoládu. Výrazně hořká chuť s kousky pomeranče má vyjadřovat jeho atmosféru. A dělníky pracující na trupu lodi, kteří jsou skryti v geometrických tvarech díla Davida Bomberga, pomáhají odkrývat ultrazvukové vlny a vůně.
Čtyři různé obrazy mohou návštěvníci pěti smysly vnímat v Londýně do 20. září.