Přišel jsem, viděl jsem, čichal jsem... na výstavě s všemi pěti pohromadě

Galerie míří většinou jen na vizuální vjemy, člověk je ale schopen vnímat všemi pěti smysly, proč by ty ostatní měly přijít zkrátka? ptá se londýnská Tate Britain. Nejnovější výstava - Tate Sensorium - proto do prohlídky zapojuje i návštěvníkův sluch, chuť, čich a hmat.

Sensorium vytvořilo londýnské kreativní studio Flying Object a za  svůj nápad vyhrálo letos IK Prize určenou pro projekty propojující umění s moderními technologiemi.

Instalace je zároveň přístupná jen čtyřem návštěvníkům, aby si každý z nich mohl vychutnat (a očichat i poslechnout) čtyři obrazy. Například u popartového umělce Richarda Hamiltona slyší kroky ženy, která na jeho obrazu Interior II vchází do místnosti, vnímají zrnění televize a ve vzduchu cítí lak na vlasy.

John Latham / Full Stop, 1961
Zdroj: Tate Britain

V práci Johna Lathama z roku 1961 - Full Stop - zase může návštěvník díky zvuku ve sluchátkách i vlastnímu hmatu vidět mnohem víc než jen černou tečku na bílém poli. Pomocí ultrazvuku a vibrací vznikne dojem oblého tvaru s nejasnými okraji. „Mohou si vytvářet svou vlastní interpretaci,“ podotkl zvukový designér výstavy Nick Ryan, co bylo dalším, v pořadí tedy už šestým, smyslem výstavy. 

Francis Bacon / Figure in a Landscape, 1945
Zdroj: Tate Britain

Pro temnou malbu Francise Bacona oslovil Flying Object známého cukráře Paula A. Younga, aby pro obraz Figuer in a Landscape z roku 1945 vytvořil odpovídající čokoládu. Výrazně hořká chuť s kousky pomeranče má vyjadřovat jeho atmosféru. A dělníky pracující na trupu lodi, kteří jsou skryti v geometrických tvarech díla Davida Bomberga, pomáhají odkrývat ultrazvukové vlny a vůně.

Čtyři různé obrazy mohou návštěvníci pěti smysly vnímat v Londýně do 20. září.