Recenze: Akrobati Compagnie Rasposo kousají, bodají i štípou

Francouzský soubor Compagnie Rasposo, jedna z hlavních zahraničních hvězd letošní Letní Letné, k nám dorazil poprvé a přivezl s sebou strhující jazz/rock/punkovou hudební fúzi živé kapely, synchronizovanou s pocity a pohyby aktérů. Představení Morsure, plné tance, akrobacie a divadelně stylizovaných scén, proběhne v cirkusovém stanu uvnitř Letenského parku ještě jedenáctkrát.

Šapitó se promění v rušnou arénu, v níž skupina herců a akrobatů řádí za doprovodu jam session tří muzikantů. Podmanivý zvuk kouzlí kontrabas, kytara, bicí a osobitý hlasový témbr zpěvačky (podobný Evě Olmerové). Precizní akrobacie na rukou, železných lankách, popruzích, tyči i kruhu, se bezprostředně mísí s obrazy příběhu. Diváci sedí na dotek od účinkujících, blízkost a důvěrné sdílení všeho, co se v manéži odehrává, patří ke klíčovým vjemům spektáklu. Společně poznáváme, že partnerská vášeň přináší rozkoš i bolest.

Compagnie Rasposo / Morsure
Zdroj: Letní Letná/František Ortmann

Francouzské slovo morsure znamená kousnutí, uštknutí, štípnutí. Bodá nás, mimo jiné, protisvětlo. Živočišná útočnost střídá eleganci tance, sevřenost jeviště tmelí jednání figur. Těžiště scény tvoří koupelna s umyvadlem a zrcadlem, dekoraci spojuje klec k drezúře šelem. „V tomto zrcadle se symbolicky odráží skutečná osobnost každé z postav. Co se týče světel a kostýmů, chtěla jsem, aby to všechno vypadalo jako ze starého italského filmu,“ uvedla pro Český rozhlas artistka, autorka a režisérka kusu Marie Molliensová, absolventka prestižní pařížské cirkusové školy Académie Fratellini.

Compagnie Rasposo / Morsure
Zdroj: Letní Letná/František Ortmann

Marie perfektně ovládá umění rovnováhy, a to i tehdy, když se artistické disciplíny odehrávají v psychicky odlišných stavech. Hlubokou stopu zanechá například její „nervózní tanec“ na provaze, při němž se vkleče předklání do neuvěřitelného úhlu, symbióza s tóny zpěvačky celý výkon podtrhuje. Také osudová žena ve víru tanga (vedena více muži kontrastních výšek) nechá málokoho chladným. S kufříkovým gramofonem, drinky a módou padesátých let večírek nabírá obrátky. Dvojice milenců u mříže těly hlučně naráží na kov. Muži jsou rváči, ale též akční filmařský tým.

Compagnie Rasposo / Morsure
Zdroj: Letní Letná/František Ortmann

Atmosféru hollywoodského natáčení nastolí kamera z větráku na pojezdech, Marii vlaje bílý šátek, s nímž ladí bílý čilý pejsek. Chvilkovou idylu přeruší stavba klece, herci jsou náhle uvězněni, rázují zmenšeným prostorem jako tygři. Mladík se stává šelmou, chodí bravurně plavně. Krotitelka obléká uniformu, vědoma si své nadvlády. Vše se děje rychle. Ze sítě, spuštěné nad zvěří, lze možná uniknout, akrobati to svedou. A my? Stojíme před klecí nebo jsme už nadobro v ní?

Compagnie Rasposo existuje už osmadvacet let, začínala pouličním divadlem, nyní patří ke špičce francouzského nového cirkusu. Cirkusové techniky s divadelními prvky a přirozenými emocemi vtahují diváky hluboko do nitra dění. Titul Morsure, přístupný i pro děti od osmi let, trvá hodinu a čtvrt. Nejbližší reprízu uvidíte 22. srpna, hraje se až do 3. září, vždy od půl deváté . Soubor chystá nový projekt, takže bude poslední pražské uvedení Morsure zároveň derniérou.