San Andreas je XXXL katastrofické klišé

Když se rozhoupe země na úrovni devíti a půl stupně Richterovy škály, nastává čas chaosu, destrukce a zkázy. A také třeskuté akce! Obzvlášť když nad bortícím se světem tančí mezi padajícími mrakodrapy červený vrtulník losangelského hasičského sboru, pilotovaný elitním záchranářem Dwaynem Johnsonem. Na svém kontě má více než šest set misí, a teď předvádí, jak se dá přežít v pekle a navíc k tomu udržet pohromadě svoji rodinu.

San Andreas je tektonický zlom, který odděluje západní Kalifornii od zbytku kontinentálních Spojených států. Je to dvě stě metrů široká a dvanáct set kilometrů dlouhá, smrtelná past, která se může kdykoli probudit. A učinit z této části světa největší pohřebiště na Zemi, totálně zhroutit tento svět, zničit lidské domovy, ukončit miliony životů a těm, kteří přežijí, vzít všechno, k čemu se dosud upínali. Když se dají gigantické, tektonické desky do pohybu nastává cosi jako konec světa. Nelze to zastavit, nelze se na to připravit, nelze se tomu postavit! A přežít mohou jen ti, kteří mají kliku nebo speciální výcvik či brilantně fungující instinkty (nejlépe všechno z toho, a to v míře vrchovaté).

Když se objevil první seismický roj ve vzdálené Nevadě, poblíž Hooverovy přehrady, pocítil uznávaný seismolog, profesor Lawrence Hayes z Kalifornského technického institutu v Pasadeně, cosi jako předzvěst pohromy. Jeho laboratoř zrovna potřebovala vyzkoušet model, který konečně umožní předpovídat takovéto katastrofy, a vypadá to, že brzy bude mít možnost testovat ho v praxi. Nikdo ale nečekal, že peklo, které nastane, bude mít takové parametry. Manželku Emmu zastihlo na vratkých troskách věžáku, odkud ji může zachránit jen Ray ve své rudé helikoptéře. A dceru Blake v limuzíně předpokládaného otčíma, který Emmu Rayovi odloudil a teď se v kritické chvíli zachoval jako sobecký hajzl. A tak si pro svoji dceru budou muset Ray a Emma prostě zaletět.

Když se všechno hroutí, musíte to ustát!

Akce je navlečená na řídký až slaboduchý příběh, o který v tomhle žánru ale nejde. Primární je tu dokonalá, spektakulární, katastrofická a dech beroucí zkáza a destrukce, která je díky vizuálním efektům (je jich tu kolem třinácti set) tak realistická, že vás zamáčkne do sedadla, což v případě, že zvolíte takzvaný zážitkový formát 4DX, rozhodně není žádná výhra. Spíše masakr pro otrlé, kterým se ani na horské dráze nechtělo nikdy blinkat.

V případě tak silné nálože, jako je San Andreas, s vámi může vaše sedadlo dělat psí kusy, vibrovat, překlápět se, bušit vás do zad, stříkat vodu do očí, pouštět svištivé závany a vlezlé zápachy, jež mohou vzbudit úlek, že to soused před vámi už neustál. Za sebe říkám, že takhle intenzivní a téměř non stop fyzická masáž je zpočátku zábavná a vzbuzuje zvědavost, poměrně brzo se ale „okouká“ a začne nudit, posléze rušit a velmi rychle intenzivně prudit, kterýžto pocit mě provázel až do konce.

Kanadský režisér Brad Peyton má skromné režijní portfolio, ale s touhle velkou výzvou a stomilionovým rozpočtem si profesionálně, s nadhledem a trochu v emmerichovském stylu poradil. Jeho katastrofické aranžmá je monumentální, ale i do detailu vymazlené, přesné a dotažené do překvapivých vychytávek (silueta tankeru, která se začne tyčit na vrcholu tsunami v okamžiku, kdy se zdá, že už jsou Ray a Emma za vodou).

Snímek se poměrně rychle dostane do tempa, které pak udržuje, neboť není vycpáván obvyklými hluchými kydy. A tři základní roviny: Záchranná akce Raye a Emmy, běh o život Blake a jejích dvou nových kámošů a úsilí prof. Hayese zachránit co nejvíce lidí, se logicky a smysluplně prolínají. Je tu k vidění velmi slušné filmařské řemeslo, nepřehlédnutelná muskulatura The Rocka a kontaktní plíce jeho dcery Alexandry Daddariové. Jen záporák je tu nevýrazný, jakkoli tu má své místo, aby měl na koho spadnout most, mrakodrap nebo křižník, který sem vyvrhla tsunami.

Jste-li příznivci katastrofického žánru, můžete si San Andreas docela užít. Za předpokladu, že se smíříte s triviálním a lehce předpověditelným příběhem, skousnete naštěstí řídké, ale vesměs mimoňské dialogy, které vyvolávají nechtěný smích, a přežijete standardní závěr, ve kterém povlává americká vlajka a Rayova rodina se znovu semknuta drží kolem ramen. Jen tentokrát odnikud nepřiběhl žádný zázrakem zachráněný pes, s lehce přičmoudlou srstí a oddaným pohledem v očích, což mě (přiznávám) docela zaskočilo.

SAN ANDREAS - USA 2015, 114 min., české titulky, od 12 let, 2D/3D/4DX. Režie: Brad Peyton. Scénář: Jeremy Passmore, Carlton Cuse, Andre Fabrizio. Kamera: Steve Yedlin. Hudba: Andrew Lockington. Hrají: Dwayne Johnson (Ray Gaines), Carla Guginová (Emma), Alexandra Daddariová (Blake), Paul Giamatti (Lawrence), Ioan Gruffudd (Daniel Riddick). V kinech od 28. května 2015