Roger Hiorns chrlí s nahými muži v Rudolfinu pěnu

Výrazný představitel mezinárodní umělecké scény Roger Hiorns přiváží své umění do pražské Galerie Rudolfinum. Těžištěm eponymní expozice jsou nejen sochařské instalace kombinující průmyslové objekty s elementem ohně a pózováním nahých mladíků, ale kupříkladu i na prach rozdrcený vojenský letecký motor nebo oltář. K vidění budou i plastoví mutanti chrlící pěnu.

Hiorns byl v roce 2009 nominován na Turnerovu cenu za emociální instalaci Obsazení (Seizure), v níž stěny londýnského bytu pokryl krystaly modré skalice. Čtyřicetiletý Brit klade důraz na emoce a ideologie mapující odvrácené stránky pokroku a sebestřednosti západní civilizace. Výklad jeho děl je silně ambivalentní a do popředí se dostává tematizace propasti mezi tím, co vidíme na povrchu, a co se o původu nebo pozadí vystavených děl dozvíme.

Servítky si nebere ani v Rudolfinu, kde nainstaloval přibližně dvě stě „mutantů“ - objektů z plastových součástek starých automobilů, levitujících ve skupinách a zlověstně chrlících pěnu. Jeho díla se neslučují s typickou představou umění, v níž divák prožívá něco povznášejícího. Zabíhá do sci-fi žánru a klade otázky vedoucí ke ztrátě víry společných hodnot. Společnými znaky s Hiornsovými instalacemi jsou v tomto případě estetika post-apokalyptického světa. „Jsem umělec, který dělá umění, a ne umění o umění,“ prohlašuje sám autor.

„Zatímco předchozí generace britských umělců, Young British Artists, produkuje díla slibující efektní podívanou jak co do měřítek a materiálu, tak co do odkazů a citací vyznačujících se čitelností a úderností, Hiorns pracuje v jiném duchu; vytváří románové vyprávění vrstvící se a rozpínající do šíře, kde se jednotlivé prvky vynořují v dráždivé nejednoznačnosti,“ uvádějí galeristé.

Umělcův svérázný styl zůstane v galerii až do 9. srpna.

Roger Hiorns v Rudolfinu (zdroj: ČT24)