Vápennou sinfoniettu uvede Pražské jaro ve světové premiéře. Autorem audiovizuálního díla je Petr Wajsar. „Vizuální složka využívá svébytné poetiky industriálního komplexu pro výrobu vápna. Stejně jako obraz vychází i hudební základ částečně z realistických zvuků částí provozu,“ vysvětlil. Simulovat realistický zvuk vápenky má pomoci velké množství bicích nástrojů.
Scénický projekt Písně o prožitých válkách vytvořil Heiner Goebbels, podepsán je pod ním jako autor hudby, konceptu i režie. Vycházel ze zápisků spisovatelky Gertrudy Steinové, která deníkovou formou zachytila realitu válečných let 1942 až 1944. Války se podle ní nemění již od dob Shakespeara a okolnosti ji vedou k povzdechu: Je hrozné, když bombardují Italy, ale co s tím já mohu dělat? „Její pohled na válečné prožitky je zvláštní. Válku vnímá z politické i soukromé roviny a nechává na vás, abyste si vybrali, co je vám bližší,“ podotkl Goebbels.
Upozornil, že diváci nemohou očekávat klasický koncert. Stejně jako před čtyřmi lety, kdy na Pražském jaru uvedl představení Šel jsem do domu, ale nevstoupil, v němž spojil zpěv vokalistů s literárními texty. I tentokrát na scéně, evokující svět Steinové, hudbu střídají texty, a to v českém překladu Jiřího Měsíce. V hudbě Goebbels propojil moderní nástroje s těmi, které se používají pro autentickou interpretaci staré hudby.

Soudobá hudba na Pražském jaru
Program 70. ročníku Pražského jara zahájil 12. května Symfonický orchestr Severoněmeckého rozhlasu z Hamburku. Bylo to poprvé v historii přehlídky, kdy Smetanův symfonický cyklus zazněl v podání německého orchestru. Závěr festivalu obstará 2. a 3. června Královský liverpoolský filharmonický orchestr.