Macbeth jako ukázková studie zla ve Slováckém divadle

Slovácké divadlo v Uherském Hradišti předznamenává blížící se Shakespearovské slavnosti. Na sobotní večer totiž připravuje premiéru jedné z nejslavnějších světových tragédií - Macbetha. Strhující příběh o skotském králi a jeho ambiciózní manželce režíruje ředitel divadla Igor Stránský.

Pro Stránského je Macbeth poslední režií v roli ředitele divadla a také završením režijní triády Shakespearových tragédií po Othellovi (2003) a Králi Richardu III. (2006).

„Pustil jsem se do této trilogie proto, že mě enormně zajímala studie zla. Zlo je v Jagovi, neboli v Othellovi, zlo je v Richardu III. a Macbeth je vlastně dovršení této trilogie,“ řekl Stránský. Podle něj je zlo staré jako lidstvo samo. „To, co nás obklopuje, z toho jde hrůza. Já Macbetha beru jako memento,“ doplnil režisér s odkazem na násilí ve světě.

„Doba se strašlivě mění. Jako člověk a jako režisér tluču na buben a volám po dobru, po lidském sblížení, kterého je stále méně. Na to člověk musel uzrát, ve středním věku vám ještě některé věci nedocházejí,“ uzavřel.

Macbeth v podání Slováckého divadla nabídne publiku i aktualizace v podobě technických novinek dnešní doby. Místo pro slováckou scénu typické zábavy čeká diváky podle Stránského „listování vlastním svědomím“. Titulní roli svěřil šéf scény držiteli Ceny Thálie Tomáši Šulajovi. Lady Macbeth, údajně největší potvoru v dějinách světové dramatiky, hraje Pavlína Hejcmanová.

„Myslím, že Macbeth je nejtěžší figura z těch tří jmenovaných, tedy co do charakteru a psychologie postavy. Jago byl intrikán a člověk pokřivený žárlivostí, Richard III. toužil po moci a šel si tvrdě za svým, hlava nehlava. Macbeth má všechny tyto vlastnosti, ale o svých zlých skutcích pochybuje. Má strach, že ho dostihne jeho svědomí, pronásledují ho ti, co nechal odstranit, ale nemůže si pomoct. Zlo páchá dál, je příliš ponořen do krve, která je všude kolem něj,“ přiblížil Šulaj.