Rops a Fabre čelí toku času nahotinkami i obří želvou

Jezdec na želvě, insomniak ve zlaté vaně nebo muž, který do krve miluje porno. To vše je k vidění v belgickém Namuru, které profituje z turisty zaplněného nedalekého Monsu, který je letos vedle Plzně evropským hlavním městěm kultury. Valonská metropole se chlubí výstavou Facing Time – Rops/Fabre, na níž kombinuje instalace současníka Fabra s díly malíře Féliciena Ropse, jehož dílo bylo před stoletím podobně kontroverzní jako karikatury v časopise Charlie Hebdo.

Facing Time - Rops/Fabre (zdroj: ČT24)

Největší nadšení u turistů vzbuzuje obří želva z leštěného bronzu, jejíž krunýř osedlal belgický umělec Jan Fabre. Podobný úspěch má také instalace mužů měřících mraky nebo kreslících na vodu – tímto kusem Fabre odkazuje na písemné dílo, které sám realizoval v noci, když nemohl spát a trpěl insomnií. Výtvarník a sochař se řadí mezi nejslavnější belgické umělce a běžně vystavuje v Paříži i ve Vídni.  

Společnost mu na výstavě dělá kolega z 19. století, Félicien Rops. Za svých dob se přátelil s prokletým básníkem Baudelairem. Naproti tomu nepřátele mu nedělaly jen sexuální motivy jeho obrazů, ale i karikatury. Třeba za zobrazení bitvy u Waterloo, která znamenala definitivní porážku Napoleona, vyzval Ropse potomek jednoho z Napoleonových vojáků na souboj. Nebylo ani výjimkou, že kvůli jeho malbám přecházeli obyvatelé města na druhou stranu chodníku, pokud ho potkali.

V 21. století je ovšem nejslavnějším rodákem města a spolu se současníkem čelí neúprosnému proudu času. Kříž z hmyzích krovek s hadem i další instalace si mohou zájemci prohlédnout až do konce srpna.