Peníze na úkor kvality. Menzel kritizuje filmovou digitalizaci

Spor o digitalizaci Zlatého fondu české kinematografie pokračuje. Ke skupině filmařů z pražské FAMU, kteří začátkem týdne začali protestovat proti postupům Národního filmového archivu, se přidal režisér Jiří Menzel. Kritizuje neodbornost i výběr snímků určených k restaurování.

Menzel proti Národnímu filmovému archivu (zdroj: ČT24)

Menzelův film Ostře sledované vlaky už digitalizován byl, s Postřižinami to tak snadné nebude. Režisérovi chybí příslušné razítko, aby Národní filmový archiv digitalizaci schválil.

„Dozvěděl jsem se, že to je soukromá akce založená na příspěvcích. Říkal jsem si, že by stálo za to, aby se zdigitalizovaly i Postřižiny, protože to je mimořádná práce pana kameramana Šofra. Nabídl jsem, že se toho finančně zúčastním,“ říká Menzel. Archiv podle něj ale nastavil nesmyslné obstrukce a důvody, proč snímek nechce půjčit. Režisér tedy tvrdí, že Archiv nemá zájem na konfrontaci kvality s lacinou finančí zakázkou, kterou na základě výběrové řízení svěřil maďarské firmě - tvrůci se proto obávají nízké kvality.

Restaurování čtyř předchozích snímků financoval kromě státu donátor. Teď mezi čtrnácti filmy určenými k digitalizaci díky evropským fondům žádný Menzelův snímek není. Filmová instituce však popřela, že by odmítala plnit přání tvůrců, ani jim nezakazuje přihlížet úpravám.

Zdigitalizované Postřižiny by chtěl Menzel uvést taky na karlovarském filmovém festivalu. Jestli se mu to podaří letos, se zatím neví.

Vydáno pod