PaThálie 2014 vyřešena: divadelní ceny jsou všude zdejší

Dobré divadlo je všude, dal by se přeložit vzkaz, který zanechala dvaadvacátá Thálie. Ocenění za rok 2014 rozdělila poměrně vyrovnaně mezi jeviště v Praze, Brně, Ostravě a Plzni, tedy do center kulturního dění napříč republikou. Na rozdíl od nedávných Cen divadelní kritiky, které všechny skončily v jednom divadle. Vítěze za mimořádné jevištní výkony vyhlásila Thálie 28. března už tradičně v pražském Národním divadle.

Michal Isteník je na jevišti úlisným a vypočítavým podvodníčkem, Thálii ale získal bez podvodu za svůj činoherní výkon v roli Čičikova. Gogolovy Mrtvé duše hrají v Městském divadle Brno.

Mezi činoherními herečkami vynikla Vilma Cibulková, která už jednu Thálii má. Pozornost na sebe strhává na jevišti pražského Divadla v Řeznické jako Leni Riefenstahlová, kontroverzní filmařka třetí říše.

Vilma Cibulková získala nominaci za ztvárnění kontroverzní německé filmařky Leni Riefenstahlové v pražském Divadle v Řeznické (přečtěte si recenzi).
Zdroj: ČT24/Divadlo v Řeznické

Prostopášný Valmont v pražském Národním divadle svedl čtyři nominace. Podlehla nakonec jen „chladná i vášnivá, bezcitná a vypočítavá“ Markýza de Merteuil v podání Terezy Podařilové. V kategorii balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr získala už čtvrtou Thálii - jako první v historii cen.

Mezi muži Valmonta porazil Spartakus. Výkon Richarda Ševčíka v nastudování Divadla J. K. Tyla je totiž dle poroty „takříkajíc na maximum“.

Plzeňská scéna uspěla i v opeře, a to inscenací jednoho z nejznámějších operních děl - Prodané nevěsty. Oceněná sopranistka Ivana Veberová coby Mařenka účinkovala mimochodem i v představení, které otevíralo Nové divadlo v Plzni.

Z mužů Thálie svůj operní hlas věnovala tenoristovi Aleši Brisceinovi, je tak už dvojnásobným držitelem tohoto ocenění. Nejnověji za roli ve Fibichově opeře Pád Arkuna, jeho Jaroměř v nastudování pražského Národního prý není „jen plakátový a prvoplánově pozitivní“.

Jejího milého Jeníčka ztvárnil v plzeňské operní inscenaci Aleš Briscein. Nominován je ale za roli v opeře pražského Národního divadla Pád Arkuna.
Zdroj: ČT24/(Národní divadlo Praha

Edith a Marlene, dvě neobyčejné ženy, se potkávají na jevišti Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. V očích Thálie oslnivou Marlene Dietrich zastínil „vrabčák“ z ulice Edith Piaf díky výkonu Hany Fialové. „Právě figuře pařížského 'vrabčáka' vdechla nový život a dechberoucí herecký koncert kombinuje s výjimečnou interpretací známých šansonů,“ odůvodnila porota její vítězství v kategorii opereta, muzikál a jiný hudebně dramatický žánr - ženy.

Hana Fialová excelovala podle Thálie i v titulní roli muzikálu Evita na stejné scéně. Z příběhu o životě manželky argentinského diktátora Juana Peróna si ale všimla především Tomáše Savky. Ve stejné kategorii jej odměnila za jeho ztvárnění vypravěče Che, v němž „v dobrém slova smyslu překvapil nejen pěvecky, ale i herecky“.

  • Předány byly také Thálie za celoživotní mistrovství: Blance Bohdanové (činohra), Josefu Zímovi (opereta a muzikál), Dagmar Ledecké Šebkové (balet), Zdence Kareninové (opera) a Blance Josephové Luňákové (loutkové divadlo).
  • Kolegium Cen Thálie ocenilo tanečnici, pedagožku a choreografku Evu Kröschlovou. 
  • Cena pro činoherce do 33 let patří Lukáši Melníkovi z Divadla Petra Bezruče, kde podle poroty „podává vynikající výkony zejména v psychologicky složitých charakterech“. 
  • V polovině března se udělovala také Studentská Thálie.

Ceny Thálie vyhlašuje Herecká asociace, předávány jsou v přímém přenosu České televize. Slavnostní večer 22. ročníku si můžete ze záznamu přehrát níže:

Oproti Thálii, která se nedržela jednoho místa, se letošní Ceny divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka) držely jen jedné scény. Všechny kategorie ovládlo pražské Divadlo Na zábradlí, zejména jeho inscenace Velvet Havel. Mezi nominacemi na Thálii se ale vůbec neobjevilo.