Fotografky Pepe a Hanzlová jsou Tváře současného Bruselu

V Bruselu se za velkého zájmu koná výstava s názvem Tváře tehdy a Tváře nyní. Malby starých holandských mistrů se tam srovnávají s fotografickými portréty, jež vznikly po pádu Železné opony. Zastoupení našly i dvě české fotografky: Jitka Hanzlová a Dita Pepe.

Fotografky Pepe a Hanzlová jsou Tváře současného Bruselu (zdroj: ČT24)

Bruselský palác BOZAR leží jen pár desítek metrů od paláce královského. Nehostí jen umělecké perly: když do Belgie zavítá třeba americký prezident, promlouvá právě odsud. Teď paláci umění vévodí výstava portrétů, kde Česko zastupují dvě fotografky.

„Vybrali jsme Jitku Hanzlovou, protože odkazuje k druhé výstavě renesančních maleb, která se tu odehrává. Ve svých současných portrétech využívá renesanční styl. Dělá portréty dnešních lidí, ne nutně krásných, bohatých, ale běžných lidí. To je ovšem velký rozdíl, protože v renesanci se dělaly portréty jen nejbohatším,“ říká kurátor Christophe De Jaeger.

I proto fotografie Hanzlové, která ze socialistického Československa emigrovala do Německa, plní stránky belgických novin. Hned vedle má své snímky další česká fotografka Dita Pepe. Kromě českých autorek zde vystavují Anton Corbijn nebo Rineke Dijkstra.

O dostatečnou pozornost mají postaráno, výstavu již navštívilo kolem 10 tisíc lidí. Zvlášť u mladých západních návštěvníků slaví „exotické“ fotky z východu úspěch. „Období komunismu je něco, co mladé lidi zajímá. U nás v západní Evropě jsme to moc dobře neznali,“ říká k tomu De Jaeger. Výstava (stránky zde) se v květnu z Bruselu přesune do nizozemského Rotterdamu a od září bude k vidění v Soluni v Řecku.