Může být vražda oprávněná? Ptají se v MeetFactory

V pražské MeetFactory hrají Třetí lež maďarské spisovatelky Agoty Kristofové. Hlavními postavami psychologického dramatu jsou dvojčata, herec je tu ale jenom jeden. Díky důmyslně řešené scéně a modulování hlasu je i přesto během představení divákovi těsno.

Může být vražda oprávněná? (zdroj: ČT24)

Scénář vychází z románové trilogie Maďarky Agoty Kristofové Velký sešit, Důkaz a Třetí lež. Text původně ve formě deníkových zápisků maximálně burcuje divákovu obrazotvornost. „Ona ten text píše v úplně nejsyrovější možné podobě. Nejjednoduššími větami bez psychologických popisů, bez jakéhokoliv hnutí myslí. Zaměřuje se čistě na informace, na fakta,“ říká dramaturg Matěj Samec. Režie představení se ujal Aleš Čermák.

Příběh dvojčat, která vychovává krutá babička a společnost jimi opovrhuje, je zjednodušený do strohého sledu událostí. V hlavní roli je kromě Jakuba Gottwalda oznamovací věta. „Tohle představení vyžaduje diváka, který je ochotný se na té věci podílet. Když ne aktivně nějakou performancí, tak aspoň napojením,“ zdůrazňuje Jakub Gottwald.

„Ptát se po tom, co je správné. Co je to pravé. Co je ta pravá vášeň. A ta opravdová láska. Čím se projevuje a jak se pozná? Je krutá? Chladná? A co teprve lidská morálka? Může být vražda oprávněná, obhajitelná? Může být dětská naivita zdrojem a ztělesněním autenticity? Musíme splnit všechno, o co jsme požádáni?“ tážou se autoři inscenace.