Masový vrah Eichmann se hájí ve hře Tomáše Vůjtka Slyšení

Ostrava - Popravený nacistický zločinec Adolf Eichmann, který organizoval genocidu Židů, ožívá v inscenaci ostravské Komorní scény Aréna Slyšení. Eichmann se v ní dožaduje slyšení před Bohem, místo toho však přicházejí Židé z prvního ostravského transportu a další postavy. Autor textu Tomáš Vůjtek vyšel především z kontrastu historických záznamů Eichmannových hovorů pořízených po válce v Argentině a jeho výpovědí před soudním tribunálem v Jeruzalémě.

Slyšení Tomáše Vůjtka je završením jeho volného historického cyklu, který mapuje moderní dějiny a vztahuje je k problémům dneška. První byla hra o manželce popravného komunisty Rudolfa Slánského S nadějí, i bez ní, která se snaží odhalit podstatu českého komunismu. Druhý díl Smíření řeší poválečný odsun Němců. Pro závěrečnou část si autor vybral jednoho z největších nacistických zločinců Adolfa Eichmanna. Psaní hry, za kterou získal třetí místo v dramatické soutěži Alfréda Radoka, předcházelo asi půlroční studium historických materiálů.

Autor staví na faktech a poznávací síle humoru

Čerpal ze dvou hlavních zdrojů - ze záznamů rozhovorů z Argentiny, kde se Eichmann po válce až do roku 1950 ukrýval, a z jeho výpovědí před soudem v Jeruzalémě. „V Jeruzalémě Eichmann bojoval o život, a podle toho také vypovídal. V Argentině se ale o své válečné minulosti rozpovídal svobodně. Namluvil několik desítek magnetofonových pásků. Obě výpovědi jsou ideově naprosto odlišné. V textu jsem vycházel z jejich konfrontace,“ řekl autor. Zatímco před soudem se nacista hájil, že proti Židům nepociťoval žádnou zášť a že pouze zodpovědně plnil rozkazy, v kruhu kamarádů se k účasti na genocidě hrdě hlásil.

Vůjtek téma zpracoval s notnou dávkou černého humoru. Vychází přitom přirozeně z autentického dobového slovníku postav, který je často v ostrém kontrastu s hrůzou historických událostí. „Poznávací funkce humoru je pro mne zásadní. Než se dojímat nad utrpením obětí je přínosnější se zlu, které ho působí, vysmát. Svět tím sice nespasíme, ale aspoň ho lépe poznáme,“ vysvětloval autor.

Nacisté si stěžují na obtížnost úkolu, Židé se omlouvají

„Eichmann prohlašuje, že byl jenom takový úředník. V jedné chvíli například říká, že kdyby po něm chtěli cyklisty, tak by jim dodal cyklisty. Jenže ONI chtěli Židy,“ přiblížil představitel hlavní role Marek Cisovský svou postavu. A autor ve hře nacisty také silně polituje. „Svěřují se se svým trápením, jak těžké bylo vyvraždit tolik Židů, jak náročné to bylo celé vymyslet. A ti Židé se celou dobu omlouvají,“ popsal režisér inscenace Ivan Krejčí.

Slyšení zahrnuje i důležité ostravské reálie. Zatímco se Vojtkův Eichmann dožaduje Boha, přicházejí čtyři ostravští Židé, kteří náhodou přežili jeho transporty. Ten vůbec první byl vypravený v říjnu 1939 z Moravské Ostravy do polského Niska nad Sanem. Další postavy jsou žena z lidu a nositelka hlasu lidu Vlastička, dva Eichmannovi kolegové z SS nebo jeho nacistický rival - generální guvernér okupovaného Polska Hans Frank. „Chtěl jsem touto hrou nějak odpovědět na to, jak jsme se chovali za války, jak jsme se chovali po ní, nebo proč už nejsou v Ostravě žádní Židé,“ shrnul Vůjtek.

Aréna nazkoušela hru o Adolfu Eichmannovi (zdroj: ČT24)

Hra Slyšení v podání souboru Komorní scény Aréna, který před rokem získal v anketě Divadelních novin titul Divadlo roku, má premiéru v sobotu 28. února.