Projekt 100-2008: Buñuel, Antonioni i doktor Caligari

Praha - 10. ledna začal další, 14. ročník putovní přehlídky Projekt 100, která do kin po celé České republice přinese dalších deset celovečerních snímků (a jeden krátký), které stojí mimo hlavní proud a běžnou distribucí by se do kin nedostaly. Ve vybraném souboru jsou opět jak novinky, tak snímky staré několik desítek let a nechybí ani zástupce z dob krátce po vzniku kinematografie. Letošní novinkou přehlídky, které je někdy vytýkána jistá vyčpělost, je originální grafické řešení všech materiálů od Martina Fujaka.

Původně měl mezi jmény velkých režisérů letos figurovat také Wim Wenders, jeho snímek Paříž, Texas ale musel být kvůli špatnému technickému stavu kopie nahrazen novým polským filmem Náměstí Spasitele, se kterým se manželé Krzysztof a Joanna Krauzeovi letos ucházeli o hlavní cenu na MFF Karlovy Vary (v roce 2005 zde zvítězil jejich snímek Můj Nikifor). Toto představuje spolu s finančním rozpočtem omezení, se kterým se každoročně organizátoři přehlídky potýkají.

Asociace českých filmových klubů, která každoročně celorepublikovou akci s pomocí zahraničních kulturních institutů a filmových distributorů pořádá, založila v roce 1995 přehlídku při příležitosti 100. výročí objevení kinematografu s cílem uvést během deseti let na plátna českých kin sto kvalitních, mezinárodní kritikou uznávaných snímků různých dob i míst vzniku.

Zpočátku se v jednotlivých „desítkách“ objevovaly hlavně oceňované snímky ze Zlatého fondu kinematografie, které v distribuci chyběly (Spalovač mrtvol, Zvětšenina, Sladký život nebo Nebe nad Berlínem). Postupem času se ve výběru objevuje stále více nově vzniklých snímků, občas i experimentálních (například dva maďarské snímky Revizoři a letošní Taxidermia). Všechny filmy zůstávají dle možností nějaký čas v české distribuci, díky čemuž se mohou dostat i na plátna kin, která nejsou do přehlídky zapojena.

Kromě děl zmiňovaných velikánů, jednoho z posledních snímků Luise Buñuela Nenápadný půvab buržoazie o neustálém neúspěšném scházení přátel z vyšší společnosti, který získal Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film (jako předfilm jej doplní 16minutový surrealistický snímek Andaluský pes (1929), na kterém Buñuel spolupracoval se Salvadorem Dalím), ve své době velmi provokativního snímku Michelangela Antonioniho Zabriskie Point (1970), a těžkého psychologického dramatu vzniklého na základě skutečné události Náměstí Spasitele, budou mít diváci možnost zhlédnout například historický snímek německého režiséra Wernera Herzoga z roku 1972 Aguirre, hněv Boží s Klausem Kinskim v hlavní roli.

Po uvedení naturalistického snímku Písně z druhého patra se v Projektu 100 objeví další snímek švédského režiséra Roye Anderssona Ty, který žiješ.

Nejnovější tvorbu bude dále reprezentovat „Óda na lásku“ texaského režiséra Terrence Malicka Nový svět, naproti tomu nejstarším snímkem (navazujím na tradici snímků Křižník Potěmkin, Metropolis nebo Moderní doba) je první horor všech dob, expresionistický Kabinet doktora Caligariho z roku 1919. Dalším snímkem z letos hojně zastoupených 70. let bude Svatá hora mexického režiséra Alejandra Jodorowského.

Přehlídku slavnostně zahájil 10. ledna v Praze snímek slovenského režiséra Dušana Hanáka Obrazy starého světa (1972) a na mnoha významných festivalech oceněný íránsko-irácký film Želvy mohou létat (2004). Přehlídka navštíví zhruba 100 kin, poté se tradičně přesune na Slovensko.