Filmová nadace RWE a Barrandov Studio podpořily scenáristy

Praha - V České republice vznikne ročně asi 20 celovečerních filmů. Výroba každého stojí zhruba 30 milionů korun. Peníze na ně dává autorům stát, ale i soukromé společnosti. Právě ty 23. ledna udílely scénáristům granty.

Cesta od prvního filmového námětu, přes psaní scénáře, až k uvedení hotového snímku na plátna kin je dlouhá. Filmová nadace RWE a Barrandov Studio se zaměřuje hlavně na práci scénáristů.

„Cílem nadace je podpora literární přípravy, podpora začínajících i zkušených autorů,“ uvádí Helena Ulrichová členka správní rady Filmové nadace RWE a Barrandov Studia. Filmová nadace vybírala ze 68 prací, nakonec udělila grant čtyřem dílům. Předseda výboru Filmové nadace RWE a Barrandov Studia Ivo Mathé upřesňuje: „Ta podpora je na další práci na scénáři.“

Podporu získal scénář o mentální anorexii od Anny Mikulkové, studentky scenáristiky na FAMU, která ocenění komentuje: „Já jsem to ani nečekala, ale určitě bych chtěla scénář dokončit.“
O problémech dospívání v rozvrácené rodině psala Kateřina Vašků. „Nejkrásnější představa jakou scénárista má je, že uvidí zhmotněné myšlenky na plátně,“ svěřuje se oceněná autorka, studentka JAMU.

Z předchozích výběrových kol mají zatím nejblíže ke zfilmování dva scénáře. Vladimír Kuba, předseda správní rady Filmové nadace RWE a Barrandov Studia slibuje: „Jeden z nich se rozhodně zrealizuje a bude v kinech 2009, nejpozději 2010 a možná dojde i na druhý scénář.“
Filmová kritička Mirka Spáčilová k financování filmové výroby podotýká: „Soukromý sektor považuji za důležitý, protože nebýt jeho, vznikaly by filmy vesměs odkázané na komise, na ty, kdo rozhodují komu přidělit podporu z veřejných prostředků.“

Letos by čeští filmaři chtěli natočit 32 snímků, část z nich s podporou státu. „Loni podpořil státní fond kinematografie celkem 161 projektů za 240 milionů korun , byly v tom zahrnuty filmy, scénáře, inscenace a podobně,“ upřesňuje Marcela Žižková, mluvčí ministerstva kultury.

Podle Unie filmových distributorů chodí čeští diváci rádi na české snímky. V Evropě jsou své národní kinematografii věrnější jenom Francouzi.