Divadlo Komedie zve na přehlídku ikony novodobé avantgardy

Praha - Divadlo Komedie připravilo na začátek února přehlídku k nedožitým 50. narozeninám rebelantského rakouského básníka Wernera Schwaba nazvanou Bestie je mrtvá II. - Zmrtvýchvstání. Během čtyř dnů budou uvedeny všechny autorovy hry, které pražské divadlo profilované na německojazyčnou dramatiku dosud realizovalo. Součástí přehlídky je i taneční večer a videoprojekce rozhovoru s autorem.

Schwab (1958-1994) byl v 90. letech nazýván škodnou současného divadla. K vytvoření této exkluzivní pověsti sám aktivně přispíval: prezentoval se jako rozhněvaný muž, netajil se bouřlivými alkoholickými excesy a bojoval proti společenským konvencím či bigotnosti středoevropského maloměšťáctví. Jeho tvůrčí období trvalo prakticky pouze 4 roky, ale i ty mu stačily, aby se zařadil mezi nejhranější autory posledních patnácti let.


Kromě již čtvrtou sezonu uváděného Antiklimaxu a nejnovější inscenace uvedené v české premiéře Nadváha, nedůležité: Neforemnost jsou na programu přehlídky i Prezidentky, první z řady schwabovských inscenací, které režisér Dušan David Pařízek ještě coby student DAMU uvedl v Divadle Na zábradlí. Schwabova celosvětově nejúspěšnější hra byla českou premiérou kontroverzního rakouského básníka a strůjce fekálních komedií na českých jevištích; poprvé byla uvedena v roce 1997 a po mnoha reprízách byla v roce 2002 přenesena do Divadla Komedie, kde měla v lednu 2004 svou dosavadní derniéru. Bude k vidění jednorázově v původním obsazení s Marikou Procházkovou, Annou Bendovou a Adélou Kačerovou.


3. února bude v rámci přehlídky naposledy uvedena druhá nejstarší schwabovská inscenace na repertoáru Divadla Komedie - v titulních rolích hry Lidumor aneb Má játra beze smyslu již devátou sezonu excelují Daniela Kolářová a Karel Roden, kteří se touto spoluprácí s Dušanem D. Pařízkem stali zakládajícími členy hereckého souboru současného Divadla Komedie.


Schwab patří mezi nejhranější současné autory německé jazykové oblasti. Během jeho krátkého života bylo uvedeno 9 her, dalších 5 následovalo těsně po jeho smrti. Jeho hry jsou charakteristické zvláštním jazykem plným obskurních novotvarů, básnicky povýšených vulgarismů a neobvyklých obratů. Tematicky hry spojuje zejména autorovo úsilí o obnažení prohnilosti společnosti a perverzity lidské existence v bigotní a zatuchlé středostavovské rakouské společnosti. Podle režiséra všech českých inscenací Dušana D. Pařízka Werner Schwab představuje ikonu novodobé divadelní avantgardy, protože jsko jediný autor ve 20. století zcela rezignoval na klasickou divadelní situaci, prostor i dialog. Autorem všech překladů je Tomáš Kafka.

Werner Schwab od mládí inklinoval k umění, vystudoval umělecká řemesla ve Štýrském Hradci a poté sochařství na vídeňské Akademii výtvarných umění u Bruna Gironcoliho. Tvořil především zvláštní „sochy“ z rychle se kazících materiálů (masa, kostí, potravin, odpadků). Na přelomu 80. a 90. let se začal více věnovat literatuře a dramatické tvorbě. Po několika neúspěšných nabídkách byla v roce 1990 uvedena poprvé na jevišti jeho divadelní hra Prezidentky. Byl oceněn řadou německých prestižních cen: v roce 1991 byl německou kritikou vyhlášen dramatickým talentem roku, v roce 1992 pak získal ocenění nejlepší dramatik roku (společně s Georgem Taborim), které každoročně vyhlašuje přední německý divadelní magazín Theater heute.