Klavíristku Heléne Grimaudovou vyhnal z Pražského podzimu ředitel Špiroch

Praha, Essen - Koncert drážďanského orchestru Staatskapelle, který měl být jedním z vrcholů Pražského podzimu, nakonec skončil velkou ostudou. Ředitel festivalu totiž špičkové evropské těleso i přizvanou klavírní virtuosku kvůli při o nástroj vyhnal ze sálu.

Vše začalo připomínkou francouzské klavíristky Grimaudové ke kvalitě klavíru, když v pět hodin přišla do Dvořákovy síně Rudolfina na obvyklou obhlídku nástroje. Přítomnému ladiči sdělila, že prostřední klávesy nevyhovují jejímu způsobu hraní a žádala o jejich úpravu. Ten odmítl s tím, že k tomu nemá oprávnění. Věc se nakonec po dlouhém jednání zdála vyřešena, Česká filhramonie, která sál pronajímá, byla připravena nástroj vyměnit za jiný, novější, který obvykle používá jen pro své koncerty a nahrávání.

Mezitím se ale do věci vložil ředitel festivalu Pražský podzim Pavel Špiroch a podle vyjádření hudebníků navíc velmi rázně. „Doslova vrazil bez zaklepání do šatny, kde jsem byla s dirigentem, šéfem orchestru a několika dalšími osobami. Začal na mě bez úvodu řvát, že mám vypadnout, že jsem skončila nejen na festivalu ale v Praze vůbec, že mě nepotřebuje. Byl agresivní, potácel se a byl evidentně opilý,“ popisuje incident Heléne Grimaudová. „Jen jsme zírali, něco takového jsem nikdy nezažil a ani jsem neslyšel o takovém chování kdykoliv a kdekoliv,“ doplňuje slova otřesené virtuózky ředitel drážďanského souboru Jan Nast. „Říkali jsme, že je to námi vybraná sólistka a bez ní samozřejmě hrát nemůžeme, je to vynikající hudebnice a nekonfliktní člověk. Na to pan Špiroch řekl, ať odejdeme všichni, že koncert ruší a vyúčtuje nám náklady,“ vzpomíná na neobvyklý zážitek z Prahy Fabio Luisi, šéfdirigent orchestru.

Heléne Grimaudová spolupracuje s českými orchestry pravidelně. Ředitel České filharmonie Václav Riedlbauch vyzdvihuje její uměleckou hodnotu: „Je to báječná partnerka, skvěle hraje, s nástrojem nemá žádný problém.“ Ředitel Špiroch a další zástupci festivalu Pražský podzim vyjádření k případu České televizi odmítli s poukazem na tiskovou zprávu a trvají na oficiálním stanovisku. To uvádí, že důvodem zrušení koncertu byla jen neochota sólistky hrát na přistavený klavír.

České publikum o koncert se sólistkou Heléne Grimaudovou nakonec nejspíš nepřijde. Ona sama, dirigent i orchestr jsou připraveni tento koncert v náhradním termínu zdarma zopakovat. Antonín Matzner, dramaturg Pražského jara, se těší na její příští vystoupení: „Pianistka formátu Heléne Grimaudové s doprovodem tak vynikajícího orchestru budou na podiu Pražského jara kdykoli vítáni.“ Zdá se být reálné, že tento koncert by mohl být připraven jako prolog Pražského jara v nejbližším možném termínu.

Vydáno pod