Síly přírody se odrážejí v tvorbě čínskoamerické výtvarnice

Praha - Velkoformátové malby americké malířky čínského původu Marlen Tseng-Yu vystavuje Národní galerie. Výstava s názvem Síly přírody zahrnuje díla sedmdesátileté autorky vzniklá během uplynulých několika desítek let včetně těch nejnovějších z minulého roku. Ve Veletržním paláci jsou obrazy vystavené v Malé dvoraně a v pátém patře, přehlídka potrvá do 27. března.

Národní galerie výstavou podporuje trend, že čínské umění se dostává do středu pozornosti trhu s uměním, výstavních programů muzeí a galerií i umělecké kritiky.  

Marlen Tseng-Yu začínala malovat v 60. letech, kdy americký abstraktní expresionismus získával pověst nejvýznamnějšího uměleckého směru prvních desetiletí druhé poloviny 20. století. Malířka podle kurátora výstavy Tomáše Vlčka na abstraktní expresionismus navazovala: „Abstraktní americký expresionismus obohacuje o citlivost a techniky čínské malby. Nechce velkým formátem ohromovat, ale rozehrává malířské meditace v souvislosti se snahou o pochopení přírody,“ míní Vlček.

Malířčiny abstraktní kompozice jsou inspirované oblaky, vodou, minerály i živou přírodou. Na obrazech lze vidět třeba pohyb motýlích křídel nebo i tání ledovců. „Celá malba Marlen Tseng-Yu je v pohybu, proto i tání má v sobě významy, které chce sledovat. Nikoliv však, aby tyto procesy politizovala nebo dávala do společenského kontextu. Zpracovává je především proto, aby obohatila svůj výraz,“ dodává kurátor.

„Ráda zaznamenávám pohyb, protože to podle mne nejlépe zachycuje ducha života,“ prohlásila autorka, která v USA, v Evropě a Dálném východě měla 57 autorských výstav.    

Vydáno pod