Bregovićův svatebně pohřební orchestr roztančil pražské publikum

Praha - Publikum v sále pražského Kongresového centra se v pondělí večer podařilo zvednout ze sedadel a roztančit srbskému hudebnímu mágovi Goranu Bregovićovi. Se svým dechovým Svatebním a pohřebním orchestrem, mužským sborem a bulharskými zpěvačkami představil slavné písně z filmů i liturgické zpěvy. Kromě nich si v tříhodinovém koncertu návštěvníci poslechli také části z jeho verze opery Carmen - Karmen se šťastným koncem.

„Víte, jsme svatební a pohřební orchestr. Ale neumírejte, na pohřby jsme drazí. Na svatbě zahrajeme za polovic,“ řekl roztančenému sálu Bregović. Jeho fanoušci se dočkali i největších hitů jako Kalašnikov či Mesečina.

Bregović patří k nejvýraznějším představitelům balkánské muziky a k uznávaným tvůrcům filmové hudby. Se svým svatebně pohřebním orchestrem vystupoval v Česku už několikrát. Naposledy se loni v létě stal jednou z hlavních hvězd festivalu Colours of Ostrava. 

Bregović se narodil v roce 1950 v Sarajevu. Svou první kapelu Bijelo Dugme (Bílý knoflík) založil v 16 letech. Proslavila se pak po celé Jugoslávii a z Gorana se stala rocková hvězda. Na konci 80. let si řekl, že má dost života hvězdy, a koupil si dům na Jadranu. V něm v roce 1988 napsal hudbu ke snímku režiséra Emira Kusturici Dům k pověšení. O dva roky později s Kusturicou spolupracoval na jeho filmu Arizona Dream a v roce 1995 pak na filmu Underground. Právě skladby z něj jako Kalašnikov či Mesečina téměř zlidověly a přispěly k celosvětové oblibě balkánské dechovky. 

Po vypuknutí války v Jugoslávii se Bregović usadil v Paříži. Kromě Kusturicových snímků doprovodil hudbou například i velkofilm Královna Margot. Na pódia se vrátil v létě 1995, a to rovnou se 120 hudebníky. Od té doby koncertoval po celém světě. 

Do Prahy dorazil Bregović z Bratislavy, kde vystoupil s desítkou muzikantů před třemi dny. Ve stejné sestavě jako v Kongresovém centru si koncert ve středu budou moci vychutnat posluchači ve Varšavě.