Režisér Ševčík pokračuje v natáčení filmu Normal s Havlovou

Praha - Ve 30. letech minulého století se v Německu odehrává psychologický thriller, jehož další scény natáčel v pražských ateliérech režisér Julius Ševčík. Má název Normal, hlavní role ztvárňují Milan Kňažko, ostravský herec Pavel Gajdoš a Dagmar Havlová. V kinech se film s rozpočtem 37 milionů korun objeví v lednu 2009.

Kňažko hraje dopadeného mnohonásobného vraha a Gajdoš jeho mladého ambiciózního obhájce, který se snaží odvrátit exemplární trest tím, že zpochybní jeho příčetnost. Příběh je založen na skutečných událostech z doby hospodářské recese v předhitlerovském Německu. Manželka bývalého prezidenta Dagmar Havlová, která se vrátila před kameru po 11 letech, ztvárňuje emocemi zmítanou vrahovu manželku.

„Film stojí na konfrontaci odlišných charakterů lidí s naprosto jinými životními zkušenostmi. Klíčovým diváckým pocitem by mělo být napětí,“ uvedl režisér Ševčík, který nemá rád „prostřední věci“, využije tedy dva extrémní protipóly - komorní příběh tří figur, oddělený od okolního světa, a velké scény se stovkami komparzistů. Německo ve 30. letech ho prý zaujalo společností v přerodu, kdy starý svět zanikal a nový se tvořil. „Jde o dobu, kdy se šílenství stává něčím normálním, což se v dějinách opakuje. Na tomto pozadí dostávají lidské charaktery odlišné obrysy, jednoduché věci se najednou zdají složité,“ vyjádřil.

Havlová prý splňuje jeho představy, že spoustu věcí nemusí hrát, ale prostě v ní jsou. „I když její životní příběh je jiný, přesto má velký vývoj; stejně zajímavý, jakým prošla postava, kterou hraje. Navíc mě přitahuje a vizuálně mi sedí do výtvarné koncepce filmu,“ vysvětlil Ševčík. Milan Kňažko s ní prý tvoří dokonalou dvojici a podobně k nim pasuje Pavel Gajdoš.

„Potřeboval jsem herce, který je neznámý a není spojen s žádnou známou rolí. Ta figura je totiž jakýsi kafkovský cestovatel, který vstupuje do příběhu. Pavel je navíc nesmírně fotogenický,“ dodal režisér.

Producentka Karla Stojáková ze společnosti Axman Production si uvědomuje, že natočit dobový film není v Čechách obvyklé. Ševčíka zná z předchozích projektů a ví, jak je na place náročný. „S natáčením jsme začali 2. dubna, což je lehce symbolické. Předchozí Ševčíkův snímek Restart, který zobrazoval hektický den v životě mladé dívky, se celý odehrával 1. dubna,“ vysvětlila. Celkový počet natáčecích dnů odhaduje na 55. „Minimálně deset jich budeme točit v létě u moře v Německu,“ dodala.

Ke spolupráci na Restartu si Ševčík vybral finského kameramana Kasimira Lehta, tentokrát sáhl po možnosti točit s Mexičanem Antoniem Riestrou, který točil například filmy Amores Perros či Frida, neboť ho prý baví přivést si někoho „zvenku“. Oba spolu prostudovali množství dobových fotografií a filmů, aby se inspirovali pro vizuální styl příběhu. Film bude dabován do němčiny.

Obsazení Dagmar Havlové, která v současné době zkouší s režisérem Davidem Radokem hlavní ženskou roli ve hře svého manžela Odcházení, podle Ševčíka nebylo problémem. „Zkoušeli jsme už od října, kdy ještě bylo dost času. Už před první pracovní schůzkou o mně věděla vše,“ dodal režisér.

Vydáno pod