Recenze: U mě dobrý - Rozmarné léto devadesátých let

Filmová komedie na motivy povídek Petra Šabacha podle scénáře Petra Jarchovského v režii Jana Hřebejka U MĚ DOBRÝ, která vstupuje do distribuce 15. května, se ohlíží do devadesátých let - do doby našich prvních krůčků na novém, neprobádaném území rašícího kapitalismu v Čechách.

Šest přátel zahrádkářů a rybářů se schází v malebné přístavní hospodě  U Buddyho na Libeňském ostrově. Jejich poklid, který tráví u desetníčkového mariáše, skončí ve chvíli, kdy se jeden z nich stane obětí falešných hráčů z Vysočanské tržnice.

„Po období, kdy jsme s Jarchovským nacházeli vlastní témata a ta pak realizovali v dramatičtějších tvarech, jakými jsou filmy Horem Pádem, Kráska v nesnázích anebo Medvídek, jsme cítili potřebu vrátit se k Šabachově poetice. Chtěli jsme vytvořit žánrový film - komedii, která by s odstupem reflektovala dobu, kterou jsme prožívali v devadesátých letech,“ říká ke svému poslednímu filmu režisér Jan Hřebejk.

O tom, že tandem Hřebejk - Jarchovský umí natočit dobrý film, dnes už nikdo nepochybuje, a pokud se k této dvojici přidá ještě Petr Šabach, bývá úspěch zajištěn. Ovšem tentokrát je výsledek ještě o trochu lepší, než dobrý.

Ten pověstný kousíček, který z dobrého uměleckého výtvoru činí dílo výborné, má v tomto konkrétním případě na svědomí velká míra citu pro vyváženost a především nepopsatelená, ale hodně působivá celková atmosféra snímku, kterou v nepřehlédnutelné míře umocňuje skvělá hudba. Film obsahuje přesnou dávku reality i nadhledu, stylizace, nostalgie a humoru, nechybí mu napětí, rytmus a k tomu všemu zde vystupuje partička lidí, se kterými se divák může ztotožnit, nebo dokonce si je zamilovat, zvláště proto, že jsou bez výjimky bravurně herecky zvládnuty.

Ačkoli jsou ve filmu zcela jasné odkazy či inspirace různými jinými snímky, jako např. Podrazu či Dannyho parťáků a zvláště pak Menzelova Rozmarného léta, jedná se o originální autorské dílo, nikoli jen o zdařilou kompilaci cizích námětů. To je důsledek míry a vyváženosti v použití a zpracování těchto starých dobrých kousků. Tak třeba nazaměnitelnou atmosféru Rozmarného léta neevokuje ani tak prostředí (řeka), období (léto), lokace (Čechy) nebo kostýmy (pruhované tričko), jako v prvé řadě celkové uchopení látky, s použitím pomalejšího rytmu vyprávění a především v dokonalém vykreslení sounáležitosti ústřední skupinky lidí.

Sedět v hledišti a nechat se vtáhnout do tohoto uzavřeného a přátelského světa je velmi příjemné a osvěžující. Nezbývá než všem zúčastněným pogratulovat.

U mě dobrý - vyrobila: filmová a televizní společnost Total HelpArt T.H.A., námět: na motivy povídek Petra Šabacha, scénář: Petr Jarchovský, režie: Jan Hřebejk, kamera:   Jan Malíř, zvuk: Michal Holubec, hudba: Norbi Kovacs, střih: Vladimír Barák, architekt: Milan Býček, kostýmy: Katarína Bieliková, producent: Ondřej Trojan, produkce: Michaela Kuchynková, hrají: Boleslav Polívka, Jiří Schmitzer, Lenka Vlasáková, Josef Somr, Miroslav Vladyka, Vladimír Javorský, Petr Forman, Dalibor Vinklát, Simona Babčáková, Mário Kubaš, Magdaléna Zelenková a další..

• Scéna z filmu U mě dobrý autor: Martin Špelda, zdroj: T.H.A. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/214/21312.jpg
  • Scéna z filmu U mě dobrý autor: Martin Špelda, zdroj: T.H.A. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/214/21310.jpg
  • Scéna z filmu U mě dobrý autor: Martin Špelda, zdroj: T.H.A. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/214/21309.jpg