Evropané aneb Radosti, ty jiskro boží!

Praha - Premiéra divadelního projektu Jiřího Adámka EVROPANÉ se uskuteční 14. a 15. května 2008 v Experimentálním prostoru Roxy/ NoD od 20: 00 hod. Svojí stavbou připomínají Evropané hudební skladbu, ve své podstatě zůstávají ale divadlem. Základním východiskem není scénář v tradičním slova smyslu, ale spíše libreto či hlasová partitura. Místo replik a dialogů jsou skladebním prvkem slova, fragmenty slov, zvuky, hluky.

Z úst postav se vylupují střepy vzpomínek, asociací a obrazů, které se jim však nedaří spojovat do logického celku. Jejich řeč je nepůvodní, odposlouchaná, citovaná, recyklovaná a reprodukovaná. Postavy jen chrlí fragmenty slov a vět, útržky novinových zpráv a mediálních obrazů. Řeč probouzí v paměti vzpomínky na dnešní Evropu, ale bez potřebných souvislostí.

Vznik projektu vyprovokovaly neodbytné otázky: Může dnes Evropan v něco věřit? Je ještě na cestě vpřed nebo se beznadějně potácí v kruhu s nevyřešeným odkazem své historie? Chceme po křesťansku odpouštět tváří v tvář teroru? Obdivujeme Ameriku nebo se jí vysmíváme? Chceme se ještě domluvit? Máme šanci vyznat se v dnešním globalizovaném a neustále se proměňujícím světě? Existuje vůbec někdo jako Evropan? Existuje odpověď na otázku evropské identity?

Herci na scéně jsou bytostně spjati s technologiemi, stejně jako dnešní lidé ve svém každodenním životě. „Jsme neustále vystavení hledáčkům kamer a fotoaparátů. Jsme napojeni na smršť nejrůznějších signálů proudících vzduchem, chyceni do sítí mobilů a internetu. Čím dál častěji se reprezentujeme a exhibujeme na úkor soukromého života. Bez médií bychom dnes nebyli ve válce civilizací,“ říká o svém tématu autor.

Jiří Adámek vystudoval režii na KALD DAMU, kde nyní dokončuje doktorskou práci na téma Postmoderní herec a théâtre musical/hudební divadlo. Již několik let se intenzivně věnuje divadlu především na nezávislých studiových scénách (Alfred ve dvoře, Roxy-NoD, studio DAMÚZA), ve zvláštních, původně nedivadelních prostorech (starostřešovické uličky, bývalá kanalizační čistírna v Bubenči, Gorlice na Vyšehradě), příležitostně i v subvencovaných loutkových divadlech (Minor, Naivní, Lampion).

Má za sebou řadu experimentálních hudebně-divadelních projektů, počínaje uvedením experimentálních her rakouského básníka Ernsta Jandla v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí přes autorské projekty pro Český rozhlas (Básnit báseň a Osud jednoho českého politika), celovečerní představení Tiká tiká politika, až po inscenaci pro děti Z knihy džunglí. Je spoluautorem hudby a scénářů k vlastním inscenacím. Vedle vlastní režijní praxe píše články o současném divadle, je redaktorem časopisu Svět a divadlo.

Za scénickou kompozici Tiká tiká politika obdržel pět různých nominací v soutěži Alfreda Radoka. Inscenace Z knihy džunglí získala tři ceny na Mateřince 2007 (nejlepší inscenace, režie, scénografie) a Cenu Alfréda Radoka za scénografii. Festival Next Wave 2007 udělil Jiřímu Adámkovi poctu Osobnost roku v oblasti alternativního divadla za hudebně-scénické kompozice a jejich teoretickou reflexi.

Evropané: koncepce - Jiří Adámek, Martina Musilová a Jakub Kopecký, libreto, hudební kompozice a režie - Jiří Adámek, dramaturgie - Martina Musilová, scéna, kostýmy, masky, projekce, light design - Jakub Kopecký, hudební spolupráce: Jiří Adámek a Jan Krejčík, hrají - Pavol Smolárik, Anna Synková, Vendula Štíchová, Petr Vančura.