Na Letní výstavě v Londýně je zastoupeno i české umění

Londýn/Praha - Mladá česká malířka Martina Krupičková se prosadila na letošním již 240. ročníku Letní výstavy britské Královské akademie umění. Výstava trvá do 17. srpna.

Letní výstava Královské akademie je největším podnikem tohoto druhu na světě a její tradice trvá bez přerušení 240 let. „Jsme nejstarší a největší výstava na světě, kde může vystavovat i veřejnost,“ upozornila Edith Devaneyová, ředitelka výstavy, která dále přiblížila způsob, jakým porota zaslaná díla vybírá: „Členové poroty sedí v půlkruhu a přihlášená díla před nimi defilují. Pokud je něco zaujme, tak defilé zastaví a podívají se na objekt zblízka. Je potřeba nejméně dvou až tří hlasů, aby se obraz dostal do dalšího kola.“

Každý může přihlásit své dílo, z nichž pak akademie vybírá něco přes tisíc na vlastní výstavu. Vedle toho se koná elektronická výstava děl studentů nejvyšších ročníků středních škol na internetu, do níž vystavovaná díla rovněž vybrali členové akademie.

Letos bylo do hlavní výstavy přihlášeno bezmála 12.000 děl, z nichž nakonec zhruba 1200 je vystavováno. Většina je nabízena i k prodeji. „Letošní téma výstavy bylo - Co udělal člověk a každý mohl poslat dva obrazy. Můj Posázavský Pacifik k mému překvapení zaujal a hned první den si ho našel kupec,“ komentovala s potěšením autorka Martina Krupičková, která navíc prozradila, že za něj obdržela 1 100 liber. 

Olejomalba Posázavský Pacifik Martiny Krupičkové je v sále, jehož kurátorem je akademik a malíř Mick Rooney, který se pokusil dát řád velkému množství obrazů a dalších děl různých koncepcí, které pověsil až v šesti nad sebou. „Společníky“ Krupičkové jsou v tomto sále například díla malířů Mary Feddenové a Anthonyho Greena.

Olejomalby Martiny Krupičkové jsou charakteristické výraznými barvami a silnými tahy špachtlí na černém pozadí. V Praze jsou do 30. června její obrazy k vidění v budově Komerční banky v Zenklově ulici.

Podle tradice každý sál Letní výstavy má jiného člena akademie za kurátora a podle očekávání vyvolala letos menší poprask nová akademička Tracey Eminová, známá z minulosti díly jako byla její zmuchlaná postel nebo stan se jmény jejích údajných milenců, která do „svého“ sálu vybrala mírně sexuálně provokativní díla.

„Eminová je spíše jako nezbedná holčička, která si na veřejnosti vytáhne sukni, aby ukázala, že pod ní nemá kalhotky,“ napsal o tom deník The Times. Její kolega, akademik Humphrey Ocean ovšem řekl, že Eminová provokuje inteligentně a že by do jejího sálu klidně šel s vnučkou nebo babičkou.

Výstava si každoročně klade za cíl ukázat co nejširší rozpětí uměleckých žánrů a přístupů jak v malířství, fotografii, tak třeba v architektuře a sochařství. Místo zde mají uznávaní umělci i nastupující autoři.

Loni zesnulému americkému malíři maďarského původu Ronaldu Brooksi Kitajovi věnovali organizátoři poctu v podobě dvou sálů s jeho díly. Opět vystavují Louise Bourgeoisová, Rebecca Warrenová, Anish Kapoor nebo Damien Hirst, známý například svými rozřezanými žraloky ve formaldehydu nebo platinovou lebkou posetou diamanty s názvem Pro lásku boží, o níž se dodnes vedou spory, zda ji prodal nebo neprodal.

Loni přišlo na výstavu asi 200.000 lidí, stejný zájem očekává Královská akademie umění, která je soukromým podnikem bez státních příspěvků, i letos. Letní výstava je od 18. století pevnou součástí londýnského společenského kalendáře.