Umění na střeše Metropolitního muzea

New York - Metropolitní muzeum patří se svými více než dvěma miliony předměty mezi největší stánky umění. Starého i nového. Moderní umění má mimo jiné své místo v možná nejatraktivnější části muzea - na střeše, která nabízí kromě umění i ojedinělý pohled na jižní část Manhattanu a na celý Central park. Až do konce října vystavuje na střeše své sochy americký kontroverzní umělec Jeff Koons.

„Myslím, že tady na střeše se vyjímají moje sochy skvěle. Tenhle prostor působí sám o sobě velmi silně a architektura Manhattanu výstavu jen zdůrazňuje. Asi nemůžu být spokojenější,“ říká třiapadesátiletý Koons.

Do prostoru mezi mrakodrapy vybral Koons, některými kritiky považovaný za pokračovatele Andy Warhola, jinými za obyčejného kýčaře, dosud nevystavované objekty z cyklu Oslava. Dílo, na kterém začal pracovat už v roce 1993, tvořily čtyři nerezové sochy, vracející se podle Jeffa Koonse tematicky do dětství. Balónkový pes, Barevná knížka, Posvátné srdce a Visící srdce. Do Metropolitního muzea ale dorazily už jen tři z nich - čtvrtý a posledně jmenovaný objekt byl totiž vloni v listopadu v aukční síni Sotheby's vydražen za tehdy rekordních 23,6 milionu dolarů, tedy částku okolo 400 milionů korun.

„Moje objekty jsou moderním uměním, ale svou poetikou, kterou jim přisuzuji, navazují na staré umění, které je vystaveno v Metropolitním muzeu ve dvou patrech pod střechou. Například moje socha Posvátné srdce odkazuje už jenom svým názvem na křesťanství,“ komentuje Koons, kterému při práci v jeho manhattanském studiu pomáhá 85 asistentů. On sám své sochy velkých rozměrů netvoří vlastníma rukama, pokud by tak dělal, vznikly by podle jeho slov ročně pouze dvě nebo tři.

Na adresu jeho tvorby, která se inspiruje obyčejnými předměty a často i dětskými hračkami, padají opakovaně slova kritiky. Měl by už konečně dospět, říkají kritici, kterým je trnem v oku třeba na střeše Metropolitního muzea vystavený Balónkový pes. Tři metry vysoká zlatá nerezová socha, která vznikla z obyčejného nápadu a zároveň ze vzpomínky na klukovská léta, znázorňuje nafouknutý balónek, z něhož různým kroucením a modelováním vznikl pes. „To, co tvoří Koons je pokleslé umění, které slouží jenom k umělcově sebeprezentaci,“ reagoval několikrát na veřejnosti kritik deníku New York Times Michael Kimmelman. Pro jiné jsou ale Koonsovy objekty vrcholem současného umění. 

Stejně jako třeba dílo jiného kontroverzního umělce - britského výtvarníka Damiena Hirsta, který Jeffu Koonsovi pomalu šlape na paty. Aukce jeho děl v londýnské Sotheby´s mu totiž tento týden vynesla přes 70 milionů liber, v přepočtu přes dvě miliardy korun.

  • Dílo Jeffa Koonse autor: Julie Urbišová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/419/41898.jpg
  • Jeff Koons autor: Frank Rumpenhorst, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/419/41899.jpg