Skončil 18. ročník Pražského podzimu, pro příští ročník jej čeká hledání nového sponzora

Praha - Hudební festival dnes zakončil Symfonický orchestr z Bournemouthu. Pod taktovkou dirigenta Christiana Mandeala přednesl ve Dvořákově síni Rudolfina předehru k opeře Genoveva od Roberta Schumanna a Čtvrtou symfonii Johannese Brahmse. V Koncertu pro violoncello a orchestr Antonína Dvořáka, který tradičně patří na závěr Pražského podzimu, se v sólovém partu představil brazilský violoncellista Antonio Meneses.

Od 12. září se v rámci festivalu uskutečnily více než dvě desítky především symfonických koncertů. Z tohoto žánru vybočil především operní gala koncert k výročí skladatele Giacoma Pucciniho. České publikum během tří týdnů zhlédlo devět evropských symfonických těles, čtyři přední české symfonické orchestry, dva sbory a dvě komorní kvarteta.

Podle mluvčí festivalu Lucie Johanovské si lidé zakoupili 20.000 vstupenek přibližně za deset milionů korun. „Opět můžeme dopředu pouze odhadovat návštěvnost na úrovni kolem 85 procent, což je srovnatelné s minulými ročníky,“ řekla. Tak jako loni provázel letošní ročník festivalu skandál. Pořadatelé podle dirigenta Libora Peška použili na billboardech jeho fotografii, aniž od něj dostali svolení a uzavřeli s ním smlouvu. Dirigent proto na přehlídce nevystoupil.

Odešla Zentiva, změny v koncepci se však nechystají

Soukromě organizovaný Pražský podzim letos navíc přišel o svého dlouholetého generálního partnera, společnost Zentiva. Firma v posledních letech přispívala do třicetimilionového rozpočtu festivalu zhruba 17 miliony. Pokud bude chtít vedení Pražského podzimu festival zachovat, bude muset co nejrychleji najít jiné, silné partnery. „Jednání o budoucí podpoře přehlídky probíhají, ve hře je několik variant, v tuto chvíli nemá smysl cokoli předesílat,“ konstatovala Johanovská.

Pražský podzim buduje pověst přehlídky světových orchestrů, které interpretují symfonickou hudbu od konce 18. století po současnost. Na objednávku festivalu pak i českou hudbu. Tento směr dramaturgie je podle Johanovské jedinečný nejen v českém měřítku, a proto nevidí důvod proč v příštích ročnících experimentovat. Na další rok slibují pořadatelé například Orchestr románského Švýcarska, Drážďanskou filharmonii, Barcelonský symfonický orchestr, Belgický národní orchestr i Filharmonický orchestr města Mexiko.

Z českých těles vystoupí Česká filharmonie, Pražští symfonikové a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Ze sólistů se představí například klavíristé Josep María Colom a Severin von Eckardstein, houslisté Frank Peter Zimmerman, Arabella Steinbacherová či violoncellista Alexander Kňazev.