Tři sezony v pekle, příběh velké lásky inspirovaný Egonem Bondym

Praha - V česko-německo-polské právě točí režisér Tomáš Mašín film nazvaný Tři sezony v pekle. Milostný příběh z poválečné doby a nastupujícího komunismu přijde do kin za rok. Ve snímku, na kterém se podílí i Česká televize, ztvárnili hlavní role Kryštof Hádek a polská herečka Karolina Gruszká.

Proti jakémukoli útlaku 

„Velmi volně jsem se inspiroval zápisky z Bondyho mládí, konkrétně z let 1947-1951, které popsal v knížce Prvních deset let,“ říká režisér a spoluautor scénáře Mašín. „Není to životopisný ani politický film, je to snímek o individuální svobodě, boji proti jakékoli formě útlaku a manipulace, ať už sociální nebo politické. Setkává se s filozofickým názorem Egona Bondyho,“ dodává tvůrce, pro kterého bude dílo celovečerním debutem. Doba přelomu 40. a 50. let se podle něj pro příběh svojí turbulentností a dramatičností hodí.

Na začátku filmu je Ivanu Heinzovi, pohlednému a vtipnému provokatérovi, 19 let. Utíká z domova, aby se vydal na cestu oslavující svobodu a umělecké ideály. Žije přítomným okamžikem, obdivem k surrealismu a krásným ženám. Píše básně a vrhá se do vztahu s nezávislou, bisexuální Janou. Akční život plný erotických her, hádek a smíchu prožívají milenci naplno a plánují útěk do Paříže. Komunistický režim však začíná ukazovat svou represivní tvář a střet s mocí přichází tvrdě a nečekaně.

Ivan a Jana, milenci na život a na smrt 

Kryštof Hádek o Ivanovi:

„Je to takový mladý, naivní, levicový rádoby intelektuál, takový pankáč, ale ze 40. let.“

Kryštof Hádek režiséra o svých kvalitách přesvědčil až během castingu, původně měl hrát vedlejší roli. Představitelku jeho partnerky, vyzývavé, inteligentní Jany (postava je inspirovaná Bondyho láskou Janou Krejcarovou), hledal režisér rovnou v zahraničí. Potřeboval autentickou, čerstvou tvář a našel ji v polské herečce Karolině Gruszké, představitelce jedné z rolí ve filmu Davida Lynche Inland Empire. Karolina Gruszká charakterizuje svojí Janu jako charizmatickou, silnou a odvážnou ženu, plnou intelektu a emocí.  

Dlouhá cesta od námětu po realizaci 

Vývoj filmového projektu začal před čtyřmi lety, kdy producentku Moniku Kristl oslovil autor námětu Lubomír Drozd. Kristl získala pro výpravný projekt zahraniční koproducenty. „Podle mého názoru jde o téma, které má schopnost překročit české hranice. Ve filmu proti sobě stojí kontrast stereotypu konce 40. let a humor, vášnivost, touha po vzpouře a možná i jistá lehkomyslnost hlavních hrdinů. Vyjádření tohoto životního pocitu je dostatečně srozumitelné i pro zahraničního diváka,“ říká producentka.

Ve snímku budou zachyceny tři roční doby. Kromě Prahy bude ve filmu figurovat i Vídeň, pravděpodobně jako přestrojená Budapešť nebo Drážďany.

O režisérovi

Tomáš Mašín patří k nejuznávanějším domácím režisérům reklamní tvorby, podílel se i na scénáři k filmu Davida Ondříčka Šeptej. Vystudoval AVU, obory Grafika, Malba a Konceptuální umění. V roce 1995 spoluzaložil Dawson Production. Pracoval na multimediálních projektech pro hudební televize (vytvořil znělky například pro  MTV), režíroval reklamní zakázky, natočil 15 hudebních videoklipů. MTV Mašína oslovila k natočení sociální reklamy pro Nadaci boje proti AIDS. Za tuto zakázku byl oceněn na Cresta Awards v New Yorku.

Vydáno pod