Praha - Průřez dvaceti lety československého hip hopu představuje deska 20ers, kterou hvězdy této scény pokřtily v pátek večer v pražské Malé sportovní hale. V prosinci k ní přibude DVD s klipy a dokumentárním filmem. V bývalém Československu si mezi prvními v osmdesátých letech zarapovala kapela Manželé. Následovali WWW, Coltcha, Peneři strýčka Homeboye. Od té doby se na domácí scéně vystřídala řada interpretů.
Deska 20ers rekapituluje československou hiphopovou scénu
Rytmické frázování, mixované samply a melodie už existujících skladeb. Hip hop vznikl na začátku sedmdesátých let v amerických v ghettech jako kultura chudých černochů. „Hip hop není jenom muzika, je to, co děláš, s čím usínáš, s čím vstáváš,“ řekl DJ Wich.
Hudební styl je i stylem životním, ke kterému neodmyslitelně patří graffiti, breakdance, beatbox a taky nepřehlédnutelná móda, rozkroky u kolen, široká trička, kšiltovky, řetězy a drsná gesta. „Módních modelů a stylů bylo hrozně moc, třeba New York byl za začátku zajímavý, graffiti na bundách, to byla zajímavá kreativní rapová móda. Tyto věci se různě recyklují a kdo je chytrý, je schopný věci recyklovat zajímavě,“ myslí si MC Vladimir 518.
Recykluje a míchá se taky v samotné hudbě. Na desce 20ers si zarapuje třeba Dara Rolins, Matěj Ruppert nebo Jarek Nohavica. „Celé to je hostování, takže třeba šest nebo sedm věcí z CD je přesahových, kde se spojili interpreti z různých žánrů,“ popsal raper Indy.
Z malé subkultury se hip hop stal součástí hlavního proudu. Ve Spojených Státech je dnes komerčně nejúspěšnější. A jinak tomu není ani v Evropě, kde pod svá křídla berou jeho interprety největší nahrávací studia.