Yvona Kreuzmannová: S Tancem Praha jsem optimistka

Praha - V pražském Divadle Archa se dnes konal benefiční večer na podporu festivalu Tanec Praha, jehož existence je stále ohrožena nedostatkem financí. Na akci s rozpočtem přes 12 milionů korun na příští rok pořadatelům schází téměř tři miliony korun, důvodem je snížení finanční podpory ze strany magistrátu. Součástí dnešního večera, na kterém vystoupili Věra Ondrašíková a skupina Nanohach, byla diskuse s novináři, na které ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová a další hovořili o tom, co se změnilo sedm měsíců od podání petice Za Prahu kulturní. Primátor Pavel Bém přes svůj příslib na setkání nedorazil.

Letošní ročník festivalu Tanec Praha, který si za 20 let své existence vydobyl přední místo mezi evropskými přehlídkami současného tance, provázely velké nepříjemnosti. Grantová komise navrhla přidělit akci tři miliony korun, na návrh zastupitele Ivana Bednáře (ODS) byl ale příspěvek snížen na desetinu. Některým příjemcům grantů navýšila Praha po jarních protestech původně snížený grant opět na loňskou úroveň, festival ale mezi nimi nebyl. Se zkráceným rozpočtem souvisela desítka zrušených a již smluvně zajištěných představení. Vzniklý schodek 200 tisíc korun uhradilo ministerstvo kultury, které má letos v rozpočtu na festival částku 3,7 milionu korun.

„Řada věcí se podařila. Primátor Pavel Bém vzal věci do svých rukou a svolal poradní sbor primátora, který pracuje velmi intenzivně, sama jsem jeho členkou,“ říká staronová ředitelka festivalu Yvona Kreuzmannová. „Podařilo se nám nastavit grantová pravidla pro rok 2009 tak, aby byla alespoň o trochu více transparentní. A čekáme na podrobnou analýzu financování kontinuálního typu, abychom mohli vytvořit systém pro 2010,“ dodává.

„Je důležité nezapomínat ani na projekty závislé na jednoletém financování, ohroženo je stále například Strašnické divadlo a mnoho výtvarných projektů, například Art Wall,“ říká ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab. Instituce si podle něj budou pomáhat, chystají se další benefiční akce, spolek Kašpar například chce jednu premiéru věnovat právě ohroženému umění.

„Poradní sbor si dal za úkol scházet se od ledna každý týden, aby se prokousal všemi analýzami a zhodnotil chyby grantového systému. Chceme vytvořit princip kategorizace financování jednotlivých subjektů, říká Kreuzmannová. “Zůstávám optimistou, vrátila jsem se do vedení proto, abych festival v Praze zachovala. Na příští rok mám program ze 17 zemí světa, který je velmi zajímavý, a věřím, že se k nám magistrát neotočí zády," říká. Třímilionovou částku by ráda získala formou jednorázového grantu.