Lenka Lindaurová: Návštěvník by měl k pavilonu navázat citový vztah

Praha - Ve vysoké konkurenci 170 států bude Českou republiku na výstavě Expo 2010 v Šanghaji reprezentovat formálně jednoduchý bílo-šedý pavilon se zvlněnou zelenou podlahou-krajinou, který budou moci návštěvníci sami prozkoumávat. Konkurz s přehledem vyhrála firma Film Dekor se svým projektem Urbanizovaná krajina. Autorkou výtvarného konceptu je Lenka Lindaurová a její tým umělců, který tvoří Federico Diaz, výtvarník David Černý, Jakub Nepraš, hudebníci Jan P. Muchow a Hynek Šnajdr a další.

Cílem autorů je, aby si lidé odnesli z expozice určité vjemy, aby na ně zapůsobila a zapamatovali si ji. Kritérium originality bylo podle historika architektury a člena poroty Zdeňka Lukeše hlavním faktorem při rozhodování o tom, kdo expozici připraví.

Do soutěže na přípravu českého pavilonu se přihlásilo devět týmů. Jejich úkolem bylo přetvořit již hotový pavilon, který si Česká republika v Šanghaji pronajala. Projekt Urbanizovaná krajina chce ukázat příjemné stránky života ve velkoměstě. Fasáda pavilonu má představovat pražské Staroměstské náměstí, tvořené z malých jednotek, teprve až na bližší pohled rozpoznatelných gumových puků. Ty mají symbolizovat český hokej a úspěch. Výstava ve vnitřním prostoru bude instalována nad hlavami návštěvníků. „Věci musejí být výrazově silné, návštěvník by měl k pavilonu navázat citový vztah,“ říká Lindaurová.

Interiér pavilonu tvoří v souladu s tématem expozice různě velké kvádry představující město propojené zvlněnou krajinou. Uvnitř kvádrů budou jednotlivé expozice. Podle architekta Josefa France bude pavilon ukazovat napětí mezi tím, že civilizace vytváří plody, ale že přináší i jistá negativa.

Jaromír Švarc, vedoucí realizačního týmu:

„Návštěvník projde, nebude ničím směrován a bude se jenom dívat, jestliže ho něco zaujme. Ať to budou artefakty, které budou vystavené v tubusech, anebo multimediální programy.“

V zadání soutěže bylo uvedeno, že se návrhy musí vejít do přibližně 182 milionů korun. Tuto podmínku splnili všichni uchazeči, vítězný očekává náklady asi o tři miliony korun nižší. Na českou prezentaci v Šanghaji stát vyčlenil 520 milionů korun, na realizaci a provoz českého stánku a jeho náplně na světové výstavě je vyhrazeno 34 procent z celkového rozpočtu. Naposledy se Česko úspěšně představilo na světové výstavě před třemi lety v Japonsku. Pavilon tehdy navštívilo milion sedm set tisíc návštěvníků.