Recenze: Trafo … of Art

Populární pražská Trafačka se nedá označovat za pouhou galerii, protože symbolizuje krátké svobodné období v životě nejen zde sídlených a tvořících autorů, ale také se stala opravdovým kultovním pojmem pro celou jednu generaci tvůrců a milovníků graffiti a post-graffiti. Tato nejen galerie představuje v právě probíhající prezentaci většinou nové práce dnes již známých a uznávaných mladých tvůrců - Báry Němcové, Michala Cimaly, Martina Káni a Benjamina Šoltéze.

Složitý industriální prostor Trafačky si svojí agresivitou tak trochu vždy diktuje pravidla - na druhé straně však jeho členitost umožňuje věnovat jednotlivým autorům prostor dle potřeby a zachovávat přitom značnou intimitu, nutnou pro vyznění díla a jeho soustředěné vnímání. A tak všichni vystavující měli dostatečný odstup a instalace poskytla všem adekvátní místo. Pro ty, kteří sledují práci a vývoj autorů, je Trafo Art do jisté míry příjemným překvapením.

Dominantním zážitkem jsou nové práce Michala Cimaly, Martina Káni a Bena Šoltéze. Michal Cimala připomene svoji populární světelnou helikoptéru, která má zde konečně dostatečně temný prostor pro zamýšlené vyznění celé konstrukce. V prostoru v patře však překvapí kolekcí velmi zajímavých nových obrazů, nesoucích sice Cimalův osobní ‘ostrý‘ rukopis, nová témata jsou šťastně zvolena. V jakýchsi technicistních scenériích průmyslové krajiny mísí řady detailů a prvků, zdůrazňujících charakteristické stavební kameny industriálních prostor, pracuje s nadhledem s časem a tlumenými barvami. Překvapující síla takto pojatých sdělení propojuje celou kolekci neuvěřitelnou energií.

Martin Káňa a Benjamin Šoltéz překvapili všechny svoji obří stěnou, na které po tmavnoucí obloze prolétává letadlo, zanechávající za sebou vyhasínající světelnou stopu. Lehkou sentimentalitu, ale i skrytý humor této sekvence podtrhuje i osud díla, které je nepřenosné, protože je vytvořeno přímo na omítce stěny výstavního prostoru. Jeho spontánní vznik zcela svobodně oddálil autory od jejich vlastní často klopotné tvůrčí cesty, prozářil a zlidštil halu a snad nastartoval i nový pohled a zejména nadhled tvůrců na svoji případnou další tvorbu. Pozor - opravdu důležitý moment, na který bychom neměli zapomenout.

I Bára Němcová přichází s novým pohledem - její libeňský přístav, který v těchto letech prožívá bohužel neodkladnou smrt, přináší jakoby na rozloučenou svéráznou mlhavou atmosféru, vytvářející tajemno a propouštějící tušení zde pobývajícího nenahraditelného genia loci. Časově omezená poetika takovýchto emotivních sdělení, vynořujících se a mizících, je unikátní a těžko nahraditelná. Pro mne, který zná rozsáhlé plány zde připravované komerční výstavby, je ztráta kouzla místa takřka zločinem - proto velmi osobní díky Báře!

Poctivá výstava, kterou uděláte svým přátelům radost. Pozor však - přesvědčte se, zda je v čase Vámi plánované návštěvy otevřeno.

Vystavující:

Barbora B. Němcová (stříkané obrazy / airbrush paintings)