„Havlovy texty jsou příkazem, jsou dokonale zkonstruované. Hra má svůj rytmus a pravidla, režisér nemá moc prostoru,“ uvedl Krob, který je zároveň dlouholetým Havlovým přítelem. Snaží se prý v textech moc neškrtat a zbytečně neaktualizovat. Režisér ale zároveň přiznává, že se přístup ke hrám s věkem mění. Proto se i jeho inscenace Žebrácké opery od sebe dost odlišují.
„Práce s herci, to jsou vždy nová dobrodružství, nové souboje. Snažím se hledat v lidech podněty, nabídku, z níž při práci vycházím,“ řekl dále Krob. Roli Macheathe, šéfa zlodějské organizace, svěřil Jánu Sedalovi, Cyril Drozda hraje Williama Peachuma, jeho dceru Polly Julie Válková, v další výrazné ženské postavě Jenny se představí Eliška Mesfin Boušková. Dále účinkuje prakticky celý soubor HaDivadla a hostující herci, například Karel Beseda, Marie Ludvíková či Martin Siničák. Hudební doprovod přímo na jevišti obstará klavírista Mario Buzzi.
Žebrácká opera se sice odehrává v podsvětí, podle divadelníků však pojednává hlavně o politice a manipulaci, přesvědčování a nevybíravých metodách boje o moc. „Je to v podstatě příběh o tom, jak systém požírá člověka, ničí osobnost. Můžete si tam dosadit komunistickou moc, ale i současnou politiku,“ uvedl umělecký šéf HaDivadla Luboš Balák.
Amatérskou světovou premiéru - a zároveň i derniéru - Žebrácké opery v Krobově režii hostila v roce 1975 hospoda v Horních Počernicích. Následkem byly výslechy a perzekuce většiny účinkujících. Profesionální premiéra se odehrála o rok později v Terstu.
Václav Havel se dle informací premiéry osobně nezúčastní, nevyloučil prý ale návštěvu některé reprízy.
Žebrácká opera
Slavné zpracování původní hry autora Johna Gaye z roku 1728 vytvořil Bertolt Brecht a Kurt Weill v roce 1928 pro Berliner Ensemble. Hru proslavily také jejich hudební songy, které se staly nesmrtelnými.
Havlovo zpracování vychází sice ze stejného zdroje, ale na rozdíl od epického Brechtova divadla vychází z principů divadla absurdního.