Z hvězd se mi ruce rozklepat nesmí, říká Petr Forejt

Praha – Česká republika má druhý rok po sobě šanci získat Oscara. Loni byli za nejlepší filmovou píseň oceněni Markéta Irglová spolu s irským hudebníkem Glenem Hansardem. Letos si nominaci na zlatou sošku vysloužil zvukař Petr Forejt. Nominován je spolu se svými kolegy Chrisem Jenkinsem a Frankem Montaño za zvuk k filmu Wanted, který se natáčel v Praze. Ceny americké filmové akademie se budou předávat 22. února. Své oscarové šance si Forejt prý zatím odhadnout netroufá.

Forejt není mezi zvukaři žádným zelenáčem. Se zahraničními produkcemi začal spolupracovat už v devadesátých letech a od té doby se podílel na mnoha úspěšných snímcích (viz rámeček). V rozhovoru s Jiřím Svobodou pro Události v kultuře prozradil, že Wanted není mezi filmy, na kterých pracoval, jeho nejoblíbenější.

Zaskočila Vás nominace hodně?

Ano, ohromně. Vůbec jsem nic takového nečekal. Jakmile přišly první ohlasy, bylo to nejprve velké překvapení, šok, a teprve potom i euforie. A musím říct, že si to užívám doteď.

Vy jste ten, který se při natáčení snaží mikrofonem co nejlépe zachytit zvuk?

Není to tak zcela přesné. Jsem ten, který sedí se sluchátky u mixážního pultu, míchám dialogy, nahrávám. Jsem hlavní zvukař a mám své dva asistenty – prvního mikrofonistu a druhého asistenta, jehož funkce se anglicky nazývá cableman.

Zajímá mě, jak zvuk snímáte. Vždycky asi nejde, aby se mikrofon dal do oblečení schovat…

V 95 procentech ho někam schovat musíte. Někdy je to docela těžká práce, musíte se domluvit s kostymérkou a s maskérem a záleží i na tom, v jaké náladě herci přijdou na natáčení, jestli jsou ochotni akceptovat někdy docela krkolomné kousky.

Vy jste spolupracoval i s velkými hereckými hvězdami, například ve filmu Wanted s Angelinou Jolieovou. Velmi dobře si vzpomínám na kolegu zvukaře, který měl na festivalu v Karlových Varech připnout na klopu mikrofon Morganu Freemanovi a tak se mu rozklepaly ruce, že to nedokázal. Také se Vám to stává?

Určitě, ale nemělo by. Mimochodem Morgan Freeman byl jeden z největších profesionálů, kterého jsem měl čest za svou kariéru poznat. Angelina Jolieová byla také velmi velká profesionálka. A hodně si hlídala své soukromí.

Jaké vzpomínky Vám zůstaly právě na snímek Wanted?

Dneska už jenom příjemné. Natáčení nebylo vůbec jednoduché, speciálně pro naši profesi. Na akčních filmech je spousta speciálních efektů, začne to obyčejnými větráky a končí speciálními rameny, a všechno je velmi hlučné.

Dobrý zvukař může asi hodně práce ušetřit…

Je to přesně tak. Spočívá v tom celá filozofie veškeré americké produkce, pokud jde o zvuk při natáčení. Kredit vám přináší procento úspěšnosti kontaktního zvuku, dialogu, který jste schopen zaznamenat tak dobře, aby byl použitelný i v postprodukci a nemuselo se přikročit k postsynchronům.

Oscarová nominace Vám asi otevírá dveře do světa filmu. Vy děláte převážně zahraniční filmy. Je spolupráce se zahraničními štáby jiná než s domácími?

Ano, otvírá, přesněji do světa zahraničního filmu. Styl práce u zahraniční produkce se od domácího liší, každá ta práce ale přináší určitá očekávání.

Jak se člověk k zahraničnímu filmu dostane?

Já jsem kdysi začínal jako mikrofonista v 90. letech, kdy tady byl boom zahraničních zakázek. Měl jsem štěstí, že jsem nasbíral docela hodně zkušeností a postupně jsem se propracoval až do pozice, kde jsem teď. Důležité jsou potom nejen zvukařské zkušenosti, ale i schopnost pracovat s herci. Když přijde velká hvězda, nemůžete k ní přijít s rozklepanýma rukama.

Který z těch filmů, které jste dělal, je takovou Vaší největší srdeční záležitostí?

Mám velmi rád film Everything Is Illuminated. Je to velmi příjemný příběh, měl jsem ho rád už v době, kdy jsem četl scénář.

Se zahraničními produkcemi začal Petr FOREJT spolupracovat v 90. letech, podílel se například na seriálu o komisaři Maigretovi. K americkým filmům se dostal v roce 2004 při natáčení akčního thrilleru Van Helsing. Od té doby se jeho jméno objevuje u řady amerických snímků, například Predátor, Iluzionista nebo Letopisy Narnie. V nejbližší době ho čeká práce na dramatu Red Tails o prvním afroamerickém pilotovi.

Vydáno pod