Jazzové Moravské klenoty Rudolfinum nadchly

Praha - Osobité jazzové pojetí, ve kterém zazněly včera v Dvořákově síni Rudolfina moravské lidové písně, se u publika setkalo s nadšením. Projekt Moravian Gems (Moravské klenoty), spojující moravskou lidovou hudbu s jazzem, vznikl hudební spoluprácí pianisty Emila Viklického, bubeníka Laco Troppa, kontrabasisty Georga Mraze a zpěvačky a houslistky Ivy Bittové. Většinu písní zaranžoval Viklický a výsledné svérázné, podmanivé a barvité melodie a improvizace posluchače v Rudolfinu nadchly.

„V jazzovém podání mají písně jinou energii, jinou vibraci, jinou inspiraci,“ uvedla na odpolední zkoušce před koncertem Iva Bittová, v čem jsou Moravian Gems podmanivé. Byly pro ni prý prvním setkání s jazzem a je ráda, že „k tomu dospěla, ze už je velká, protože to si člověk může zasloužit jen s přibývajícím věkem.“

Devadesátiminutové vystoupení uvedla instrumentální variace na skladbu Slavkov, po níž předstoupila právě Bittová s písněmi například Ej, lásko, lásko a Polanka. V podání Georga Mraze zazněly mimo jiné písně Keď som išiel z Pešti, Osud nebo swingující Išlo dievča pro vodu.

Doplňoval je Bittové osobitý vokální doprovod, připomínající mnohdy hvízdání, skřípání, cvrlikání, houkání nebo krákání. V milostné písni Jabúčko, kterou přednesla v duetu s Mrazem, imitovala dokonce vítr. Kromě písní v jazzovém aranžmá zazněly během koncertu i autorské skladby, na jeho závěr zazněla tři sta let stará píseň Věneček. Publikum si ještě vyžádalo tři improvizace jak přídavek.

Moravské lidové písně v jazzové úpravě představili hudebníci v rámci turné Moravian Gems po čtyřech českých i slovenských městech. Turné zahájili jazzmani v Košicích, z Bratislavy se přesunuli do Prahy a šňůru zakončí ve čtvrtek na festivalu Jazzinec v Trutnově. Stejné jméno jako turné - Moravian Gems - nese i deska, která vyšla předloni. První myšlenka na projekt spojující moravskou lidovou hudbu s jazzem vznikla ale prý už v roce 1997.