S menším rozpočtem mohu více říci, tvrdí režisér Wenders

Praha - Věhlasem německého filmového režiséra Wima Wenderse se organizátoři rozhodli ozdobit letošní ročník Febiofestu. Ač po celou dobu své tvorby výrazně motivován fenoménem amerikanizace, Wenders podle svého vyjádření pro Českou televizi nikdy nesledoval trendy a vždy upřednostňoval nízkorozpočtové snímky kvůli větší svobodě při konečném zpracování. Čerstvý držitel českého ocenění Kristián za celoživotní dílo má i do budoucna mnoho plánů. Po světově proslulých snímcích Paříž, Texas, Nebe nad Berlínem či Buena Vista Social Club se chystá dokončit dokument o ponižování afrických žen či horor z prostředí Tokia.

Wenders vyjádřil uznání nad faktem, že se dokumentární tvorbě dostává stále více prostoru v kinech i na festivalových plátnech. „Beru to jako pozoruhodné a velmi pozitivní, můj příští dokument bude z afrického Konga, kde se zaměřím na ponižování žen, na odbourávání morálky v zemi, kde 50 let probíhala válka,“ prozradil současný prezident Evropské filmové akademie.

Tvůrce alegorického Nebe nad Berlínem se nikdy nebránil experimentům a při přebírání ocenění na právě probíhajícím Febiofestu přiznal inspiraci českými průkopníky filmové tvorby Jiřím Menzelem, Ivanem Passerem nebo Milošem Formanem. „Všichni tři jsou mi blízcí. Ať už osobně, či významem svého díla,“ dodal.

Kromě celovečerních filmů se německá ikona v průběhu své kariéry nebránila ani tvorbě reklamy. „Je to velmi rozdílná činnost, ale nikdy jsem neměl potíže to od sebe oddělit. Navíc v současnosti je pro režiséra obtížné natočit film a neorientovat se v reklamním světě,“ uzavřel Wenders. Vždy chtěl podle svých slov tvořit nové věci, na typické symbolistní ladění však nehodlá zanevřít. V jednom z připravovaných snímků divákům například představí hollywoodskou hvězdu Dennise Hoppera v metafyzické roli smrti.