Design není chiméra

Praha – Ještě před pár lety jsme nevěděli nic o webdesignu, mobilních telefonech, vznášedlech nebo skafandrech, ve kterých se létá na Měsíc, dneska jsou všechny tyto věci ale normální záležitostí. Životní styl a nové materiály, které umožňují nový pohled na staré věci, určují směr, kterým se ubírá design. Nedávná přehlídka Czech Grand Design 2008 ukázala, že neexistují žádné škatulky, do kterých by se designéři museli vměstnat. Jediné mantinely – nikoli pouze v negativním slova smyslu – jim staví vlastně jen zadání výrobce.

„Design je otázkou vkusu a vzdělání národa. Jaké věci si budeme kupovat, závisí na tom, jaké máme estetické vnímání a do jaké míry si uvědomujeme, co může design způsobit,“ domnívá se Jiří Macek, člen Akademie designu ČR, která je pořadatelem přehlídky Czech Grand Design.

Představu, že design je jen pro horních deset tisíc považuje za pozůstatek doby, kdy byl vnímán jako specifičnost umění, která neslouží příliš funkci. „Věci mají svou emoční hodnotu, ovlivňují nás už jenom tím, že vedle nich žijeme. Když si tohle uvědomíme, zjistíme, že design není nějaká chiméra, ale něco, co nás ovlivňuje v každodenním životě,“ říká Macek.

Reagovat na nové materiály a potřeby je způsob, kterým by podle něho měli dnes výrobci a designéři pracovat. „Člověk by si řekl, k čemu je lahev, ze které nevytéká voda? Ale náš životní styl si vynutil něco, co jsme najednou začali potřebovat,“ uvádí příklad s odkazem na společnost Mattoni. Ta při výrobě lahve pro sport oslovila designéra Jana Čapka, který za svůj (realizovaný) návrh získal cenu Czech Grand Design.

Doba jednoho trendu je už dávno pryč. „Souběžně vedle sebe běží věci, které jsou futuristické, a věci, které jsou romantické, a dokonce i rustikální,“ uvádí Macek s odkazem na přehlídky současného designu. Trend pestrosti se odráží i ve skutečnosti, že už neexistuje něco jako český nebo italský design. Určité národní rysy jistě jsou, ale nijak dominantní. Zahraniční firmy oslovují české designéry a s českými firmami zase naopak spolupracují ti zahraniční.

V krizi nápady nechybějí

A jestli finanční krize posune design, jehož důležitost si čím dál tím víc výrobců i běžných uživatelů uvědomuje, zase spíše směrem k okraji zájmu? „Naopak. V krizi nechybějí nápady, spíš se jich rodí více než v lehkých dobách. V tomto období se firmy, když chtějí zapůsobit a mít úspěch, musí ještě více věnovat detailům,“ tvrdí Alessandro Pasquale, generální ředitel Karlovarské minerální vody Mattoni.


A neubude tedy ani příležitostí pro české designéry, kteří podle něho mají schopnost rozbíjet pravidla a překvapovat myšlenkami, které vybočují z toho, na co jsme dosud zvyklí. Aniž by ovšem pozapomínali na praktičnost věcí.

Rozhovor na téma budoucnost designu s Jiřím Mackem, Alessandrem Pasqualem a Vladimírem Žákem, objevem roku Czech Grand Design 2008  si můžete poslechnout zde.

Záznam předávání cen Czech Grand Designu si můžete přehrát v iVysílání.