Krajina se zbraní, kde všichni ohrožují všechny

Praha - Dejvické divadlo přichází s další premiérou. Hrou Joa Penhally Krajina se zbraní. Příběh o morální odpovědnosti vědců režíroval Martin Myšička a hrají v něm kromě jiných Ivan Trojan a Simona Babčáková. Převratný vynález počítačového programu, který může proměnit způsob války jako svého času atomová bomba, roztočí u hlavního hrdiny tohoto příběhu celou řadu otázek. Má se obávat vojenského zneužití a nebo má věřit, že program především zachraní mnoho lidí, kteří by bez něj šanci neměli.

„Každý obhajuje svou pravdu a každý tu svou pravdu v podstatě má. To je na hře to hezké, že je nejednoznačná,“ tvrdí Ivan Trojan.  

Spolu s hereckými hvězdami „Dejvic“ hraje v Krajině se zbraní i nová tvář herec Pavel Gajdoš. A poprvé se představí jako režisér, herec této scény Martin Myšička. „Text jsme poměrně razantně upravovali. Z osmdesáti stran jich zbylo padesát,“ přiznal režisér.

Reportáž Jiřího Svobody (zdroj: ČT24)

Vážné téma hry se v Dejvickém divadle pokusili odlehčit a hru upravit tak, aby zapadala do zdejší poetiky. „Každý z nás, když je v těžké situaci, neztrácí úplně smysl pro humor, takže bychom rádi, aby to bylo trochu i s nadhledem,“ upozornil Myšička. 

Joe Penhall patří mezi populární současné britské dramatiky. Jeho nejúspěšnějším titulem je hra Slyšet hlasy. Krajina se zbraní měla světovou premiéru v roce 2007 v Londýně. Poprvé ji českým divákům představil soubor Letí, ale pouze jako scénické čtení. Dejvické divadlo ji tedy uvádí v české premiéře.

Joe Penhall  (narozen v roce 1967 v Londýně)

Jeden z nejpopulárnějších současných mladých anglických dramatiků a nositel mnoha divadelních ocenění, včetně Ceny Laurence Oliviera za hru Blue/Orange, příběh černého schizofrenika a dvou psychiatrů, odehrávající se v ústavu pro duševně choré. Psychická choroba se v dílech Joe Penhalla objevuje častěji, připomeňme jen jeho asi nejúspěšnější hru, Slyšet hlasy (Some Voices). Penhall se ve svých psychologicky zaměřených hrách snaží dokázat, že současná dramatika není nutně jen o sexu a násilí, proto zobrazuje partnerské vztahy, jeho častým motivem je také soupeření dvou bratrů.

Penhall často spolupracuje s divadlem Royal Court, kde měla premiéru i později zfilmovaná hra Slyšet hlasy (Some Voices). /Dilia/