24hodinové Psycho za krev, pot a slzy Douglase Gordona

Praha – Zpomalené promítání Hitchcockova filmu Psycho, trvající dvacet čtyři hodin, je zřejmě nejslavnější prací skotského umělce Douglase Gordona. V Česku se tento umělec představuje poprvé. Obsáhlou přehlídku jeho tvorby, v níž nechybí ani slavné 24 Hours Psycho, připravilo Centrum současného umění DOX. Výstava Krev, pot a slzy Douglase Gordona zahrnuje vedle videoinstalací i četné textové instalace. Trvá do 27. září.

„Krev je vždycky možnost, slzy jsou nevyhnutelné a pot je přirozená součást,“ prozradil Gordon, že název výstavy odkazuje na to, co mohou od něj čekat lidé, kteří s ním přehlídku připravují. Výsledný výběr ze své tvorby v Centru současného umění považuje za dobrý kompromis. „24hodinové Psycho je ze všech dosavadních výstav nejlépe instalované v DOX,“ domnívá se.

Videoinstalacemi si Gordon udělal jméno v 90. letech. Podle uměleckého ředitele DOX Jaroslava Anděla není za umělcovou náklonností k pohyblivým obrazům fascinace novými technologiemi. „Ústředním problémem je otázka vnímání, která je spojena s morálními principy, jako je dobro a zlo,“ vysvětlil Anděl.

24hodinové Psycho tam a zpět, sem a tam

K problému vnímání času a paměti odkazuje i Gordonovo Psycho, film Alfreda Hitchcocka zpomalený na 24hodinové promítání. „Nutí nás vzpomínat, jaký byl původní film a co to vlastně všechno znamená,“ uvedl Anděl, „také nám umožňuje vidět věci, které normálně nevidíme, protože ve zpomaleném pohybu je vnímání světa zcela jiné.“

Návštěvníci výstavy budou moci vidět evropskou premiéru nové verze této proslulé práce nazvanou 24hodinové Psycho tam a zpět, sem a tam, v němž zpětná projekce na druhém plátně zdvojuje film jakoby v zrcadle a převrací jednosměrnost jeho příběhu.

Od závratě pod gilotinu a hře na mrtvého

Z jiného Hitchcockova klasického díla – Závratě (Vertigo) – vychází další Gordonova videoinstalace Celovečerní film (Feature Film). Ve Hře na mrtvého; v reálném čase (Play Dead; Real Time) ukazuje kroužící kamera v bílém prostoru galerie cvičeného slona. V instalaci 10ms-1 využil autor archivního záběru z lékařského dokumentu o zraněném vojákovi z první světové války, který se znovu a znovu pokouší vstát.

Výstava představuje také umělcovy textové instalace. Nejkomplexnější z nich je Třicetivteřinový text (30 Seconds Text), který obsahuje popis experimentu francouzského lékaře, jenž studoval reakci mozku osoby popravené gilotinou. Text je vysázený bílým písmem na černém pozadí a je osvětlen na omezenou dobu 30 vteřin, což je podle lékařova názoru doba, po kterou je mozek po setnutí hlavy ještě schopen reagovat na vnější podněty.

Přednášky a promítání

V době výstavy Krev, pot a slzy proběhne v Café DOX cyklus přednášek a diskusí na motivy a témata, která Gordon ve svém díle zpracovává - paměť a identita, dobro a zlo, vztah filmu a výtvarného umění. V rámci doprovodného programu se také v kině Oko promítá Gordonův celovečerní dokument Zidane, portrét 21. století.


Douglas Gordon patří k nejvýznamnějším současným žijícím umělcům, o čemž svědčí i více než sto jeho individuálních výstav na všech kontinentech a řada mezinárodních ocenění.

Gordon studoval na Glasgow School of Art v době, kdy ji vedl výtvarník českého původu Pavel Büchler, ke kterému se skotský umělec dosud hlásí.

  • Krev, pot a slzy Douglase Gordona zdroj: Centrum současného umění DOX http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/905/90464.jpg
  • Krev, pot a slzy Douglase Gordona zdroj: Centrum současného umění DOX http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/905/90472.jpg
  • Hra na mrtvého; v reálném čase zdroj: Centrum současného umění DOX http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/905/90469.jpg
  • Krev, pot a slzy zdroj: Centrum současného umění DOX http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/905/90471.jpg
Vydáno pod