Recenze: Call centrum jako kalábrijská kafkárna

Na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary byl v sekci Fórum nezávislých uveden také italský film Útěk z call centra (Fuga dal call center) režiséra Federica Rizza. Tragikomická groteska s absurdními prvky byla festivalovým publikem vděčně přijata. Přesto, že snímek nakonec žádnou z cen nedostal, stojí za pozastavení. Českému publiku je způsob režisérovy výpovědi blízký. Absurdní situace, které vytváří byrokratický mechanismus, Kafkův národ velmi dobře zná.

Režisér, který se zároveň podílel na scénáři, zvolil mírně ironický nadhled. V jednotlivých scénách, také díky skvělým dialogům, podtrhuje jejich absurditu a grotesknost. Na základě jednoduché linky, kdy vystudovaní vysokoškoláci jsou nuceni přijímat naprosto neadekvátní zaměstnání, rozehrává sérii groteskních situací, které odhalují lépe než psychologické ponory bezvýchodnou situaci, ve které se současná mladá generace nachází.

Časově omezenému, mizerně placenému zaměstnání bez perspektivy se v Itálii říká „precariato“. Na jeden z důsledků špatné ekonomické situace doplácejí statisíce mladých lidí, kteří jsou nuceni zapomenout na nepraktické univerzitní vzdělání a přijmout podřadnou práci třeba… v call centru. Takový je i osud Gianfranca, absolventa vulkanologie. Ačkoli končil s červeným diplomem, ekonomická situace ho donutí, aby si hledal zaměstnání bez ohledu na své vzdělání. Kdo by také v dnešní době a v Itálii, kde jsou tři sopky, potřeboval vědomosti nějakého vulkanologa.

Po řadě, pro diváky velmi zábavných pohovorů, podtrhujících celou absurditu situace, přijímá práci v call centru. Ponižující až deklasující prostředí a jednání těch výše postavených přijímá bez zjevného odporu jako nutné zlo. Lépe na tom není ani jeho přítelkyně Marzia, ambiciózní reportérka, jejíž hlas odpoví při vytočení čísla erotické linky. Groteskně stylizované scény z neveselého života mladých Italů jsou propojeny zpověďmi skutečných „precariati“, podávajících svědectví o vyšinuté filozofii call center, potažmo naší současnosti.

Civilní herectví představitelů hlavních rolí, Angela Pisaniho a Isabelly Tabariniové, je v kontrapunktu k mírně stylizovanému projevu ostatních herců, kteří představují pokroucený svět, v němž žijeme. Nezastupitelnou roli hraje také provenience italského jihu, konkrétně Kalábrie, atmosféru umocňuje i hudba kalábrijského hudebníka Peppe Voltarelliho, který v závěru filmu „vysekl“ skvostnou scénu i jako představitel postavy hlídače v supermarketu.

Federico Rizzo (1975, Brindisi) po studiích filmové a televizní scenáristiky absolvoval Vysokou školu múzických umění DAMS v Boloni diplomovou prací o režisérovi Ermannu Olmim. Vedle několika krátkých snímků napsal scénáře a natočil digitální technikou šest celovečerních filmů tvořících podstatnou část jeho „Dekalogu mladých obětí“. Je považován za předního představitele současné italské nezávislé scény. Filmografie: Storia malata (1999), Offresi posto letto (2000), Whisky, di via Nikolajevka (2001), I pesi di Pippo (2002), Passe-partout per l'inferno (2003), Lievi crepe sul muro di cinta (2004). Žije v Miláně.

Režisér, který společně s producentem Vincenzem Colucciem a Peppem Volterellim osobně uváděl karlovarské promítání, před projekcí prozradil, že se kdysi pokoušel o přijetí na pražskou FAMU, ale neuspěl. To, že jeho nejnovější snímek byl vybrán na festival, považoval tudíž za určitou satisfakci.

Ne všechny filmy, které bohatý program MFFKV nabídl, budeme moci vidět v české filmové distribuci. V souvislosti s filmem Fuga dal call center by to byla opravdu škoda.

• Útěk z call centra zdroj: MFFKV http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/984/98322.jpg
  • Italská filmová delegace na MFFKV autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/984/98315.jpg