Režisér Jaromír Pleskot opustil divadlo života

Praha - Ve věku 87 let zemřel dnes po dlouhé nemoci režisér Jaromír Pleskot. Na prknech Národního divadla vytvořil řadu nezapomenutelných inscenací. Vystudoval na Konzervatoři Praha (1945). Už během studií vystupoval jako herec ve Větrníku a Nezávislém divadle, krátce byl režisérem Divadla Vlasty Buriana (1944). Po osvobození byl vůdčí postavou nově založeného Divadelního studia konzervatoře (DISK), které nebylo v prvních letech typickou školní scénou. V roce 1945 byl Jiřím Frejkou angažován jako režisér do Městského divadla na Vinohradech. V letech 1951-53 působil jako umělecký šéf činohry a režisér v Olomouci. Před šesti lety obdržel zvláštní cenu kolegia pro udělování cen Thálie.

"Z počátečního strachu a hrůzy z něj, protože byl přísný, náročný,
vzdělaný, dokonalý profesionál, jsem po letech zjistila, že je to laskavý
člověk se smyslem pro humor. Měl rád herce, vážil si jich a hlavně - uměl s
nimi pracovat. Měla jsem ho moc ráda a vděčně na něj budu vzpomínat,"
komentovala úmrtí oblíbeného režiséra herečka Taťjana Medvecká.

V padesátých letech byla Pleskotovi divadelní činnost zakázaná, a proto pracoval jako režisér Studia dětského kresleného a hraného filmu (např. film Obušku, z pytle ven!); v roce 1957 ho přizval Otomar Krejča do činohry Národního divadla, kde působil až do svého odchodu do důchodu na konci roku 1988.

V činohře Národního divadla nastudoval Jaromír Pleskot téměř čtyřicet inscenací, v některých se objevil i jako herec. Soustředil se zde zejména na klasiku a nové zahraniční texty. Jejich intelektuální výklad byl realizován divadelně účinným výrazem a mimořádnými hereckými kreacemi (např. Otomar Krejča v titulní roli Molièrova Dona Juana a Malvolia v Shakespearově Cokoli chcete, Karel Höger jako Willy Loman v Millerově Smrti obchodního cestujícího, Radovan Lukavský v titulní roli Shakespearova Hamleta či František Smolík jako Argan v Molièrově Zdravém nemocném).

Pro Pleskotovu režijní tvorbu v Národním divadle je příznačné střízlivé hledání společenského obsahu dramatických předloh, výrazová uměřenost a kultivovanost, vkus, smysl pro hereckou individualitu a profesionální úroveň všech složek.

V sezoně 1990-91 zastával funkci ředitele pražského Divadla E. F. Buriana. Režíroval pohostinsky i v řadě dalších pražských i mimopražských divadel (v Praze to bylo např. Divadlo Rokoko, Divadlo v Řeznické, Viola, strašnické Divadlo Miriam; mimo Prahu pak Městské divadlo v Mladé Boleslavi, Moravské divadlo v Olomouci, Národní divadlo v Brně, Slovácké divadlo v Uherském Hradišti atd.).

Jaromír Pleskot:

„Ke komediantům jsem šel z přesvědčení, že má divadlo nějakou společenskou funkci a že taky může aspoň trošku přispět k polidštění člověka. Divadlo by mělo léčit.“