„Na vrcholu sil zatím nejsem, dirigent prý zraje jako víno,“ říká umělec, který se na mezinárodním hudebním poli pohybuje od svých 26 let. Hostoval mimo jiné v londýnském orchestru BBC, v Izraelské filharmonii, v Janově, Neapoli a na dalších místech. Má zkušenosti s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Pražskou komorní filharmonií i Státní filharmonií Brno. Na svém kontě má také řadu vítězství v mezinárodních soutěžích.
Práci v Národním divadle považuje za mimořádnou příležitost, dotýká se ho nejen jako profesionála, ale také jako Čecha; současný stav tělesa ale nepovažuje za dobrý a chce úroveň orchestru pozvednout.

Rozhovor s Tomášem Netopilem
Jeho milovaným autorem je W. A. Mozart, jehož opery několikrát dirigoval a s jehož dílem se setkal na festivalu v Salzburgu v roce 2006; „rád s ním spolupracuji,“ říká. Mozartovskou operní tradici bude rozvíjet i v Národním divadle.
Vzhledem k nízkému věku se Netopilovi často stává, že pracuje s hudebníky patřícími k jiné generaci a s řadou zkušeností. „Dirigent je musí přimět příjemnou formou ke spolupráci,“ říká.
Netopil o orchestru ND
„Orchestr je zvyklý hrát víceméně romantický repertoár. Když se hraje hudba klasicistní, nemá vypěstované návyky, 'hygienické' způsoby ošetřování a frázování hudby.“ Problém podle něho není v hráčích, ale v systému a špatném platovém ohodnocení.
