Dirigent Tomáš Netopil (34): Nejtěžší je udržet si mety

Praha - Dirigent Tomáš Netopil původně studoval hru na housle, dnes řídí významné orchestry po celém světě a od září tohoto roku se stane šéfdirigentem opery pražského Národního divadla. Českému publiku se představí například 31. srpna na festivalu Dvořákova Praha, kde bude řídit Symfonický orchestr Českého rozhlasu a doprovázet violoncellistu Gautiera Capucona. Největším uměním dirigenta je podle něj přimět hráče orchestru příjemnou formou ke spolupráci.

„Na vrcholu sil zatím nejsem, dirigent prý zraje jako víno,“ říká umělec, který se na mezinárodním hudebním poli pohybuje od svých 26 let. Hostoval mimo jiné v londýnském orchestru BBC, v Izraelské filharmonii, v Janově, Neapoli a na dalších místech. Má zkušenosti s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Pražskou komorní filharmonií i Státní filharmonií Brno. Na svém kontě má také řadu vítězství v mezinárodních soutěžích.

Práci v Národním divadle považuje za mimořádnou příležitost, dotýká se ho nejen jako profesionála, ale také jako Čecha; současný stav tělesa ale nepovažuje za dobrý a chce úroveň orchestru pozvednout.

Rozhovor s Tomášem Netopilem (zdroj: ČT24)

Jeho milovaným autorem je W. A. Mozart, jehož opery několikrát dirigoval a s jehož dílem se setkal na festivalu v Salzburgu v roce 2006; „rád s ním spolupracuji,“ říká. Mozartovskou operní tradici bude rozvíjet i v Národním divadle.

Vzhledem k nízkému věku se Netopilovi často stává, že pracuje s hudebníky patřícími k jiné generaci a s řadou zkušeností. „Dirigent je musí přimět příjemnou formou ke spolupráci,“ říká.

Netopil o orchestru ND

„Orchestr je zvyklý hrát víceméně romantický repertoár. Když se hraje hudba klasicistní, nemá vypěstované návyky, 'hygienické' způsoby ošetřování a frázování hudby.“ Problém podle něho není v hráčích, ale v systému a špatném platovém ohodnocení.