Mladý obal vyzývá designéry, grafiky, malíře i literáty

Praha - Navrhnout obal na sladkosti nebo krabici, jejíž součástí je komiks (respektive komiks, jehož součástí bude krabice), mohou v 15. ročníku soutěže Mladý obal studenti a designéři do 30 let z ČR i z ostatních zemí. Smyslem soutěže, jejíž právě vyhlášený ročník potrvá do března 2010, je umožnit mladým tvůrcům navrhnout výrobek podle přesného zadání tak, jak je to běžné v průmyslové praxi. Výherci získají finanční odměnu a vybrané návrhy budou zařazeny do sbírek Národního technického muzea.

Soutěž vyhlašuje pravidelně společnost Mladé obaly a. s., organizátorem bylo v minulých letech Design centrum ČR. Poté, co bylo zrušeno, jej nahradilo občanské sdružení CZECH DESIGN.CZ. Soutěž má nové internetové stránky, na kterých zájemci naleznou potřebné informace ohledně zadání.

Do soutěže jsou přijímány návrhy především z vlnité a hladké lepenky, která má široké uplatnění v obalovém designu. Účastníci odevzdávají svoji soutěžní práci formou funkčního, plně použitelného modelu v měřítku 1 : 1.

Cukrovinky a krabice-komiks

Tvůrci mohou soutěžit ve dvou kategoriích. V kategorii Produktový obal mohou vytvořit obal na sladkosti. Bližší určení obalu na sladkosti není dáno: Soutěžící může navrhnout obal na bonbony, sušenky, čokoládu, moučník, cukroví, bonboniéru a další. Porota bude hodnotit inovativnost a kreativitu, ergonomii obalu, funkčnost, ekologický aspekt, tvarovou a myšlenkovou originalitu, konstrukční nápaditost a kvalitní úroveň prezentace.

Druhá kategorie Jiný pohled s tématem Komiks umožňuje zúčastnit se soutěže i umělcům a odborníkům z jiných oborů než obalového designu - grafikům, ilustrátorům, malířům nebo i literárním autorům. Ústředním námětem je Krabice. Komiks může být pojat mnoha způsoby: figurovat na obalu výrobku, být sám výrobkem, soutěžící může komiksovou formou přiblížit výrobní proces krabice nebo téma krabice uchopit zcela obrazně a udělat z krabice hrdinu komiksového příběhu. V této kategorii lze odevzdat dvourozměrný komiks stejně jako trojrozměrný objekt, krabice nemusí být pojata jako funkční obal. Porota bude hodnotit nápaditost, kreativitu, originální řešení, vtipné pojetí a dobrou úroveň prezentace – výtvarnou i verbální.

Od návrhu po realizaci bez poskvrnky

Obal výrobku hraje v silném konkurenčním prostředí důležitou roli. O atraktivitě a prodejní síle výrobku nerozhodují pouze jeho vlastnosti a jedinečnost, ale často právě obal, podle nějž se zákazník orientuje. Přesto však musí obal splňovat i další kritéria a spojit v sobě ekonomické, ergonomické a ekologické požadavky s estetickou přitažlivostí. To je někdy pro mladé tvůrce problém, navrhnout obal, který může být dostupnými technologiemi realizován podle původního návrhu, na což se snaží poukázat organizátoři soutěže.