Dvě céčka dávají kultuře svobodu

Praha – Inspirace, citace, kopie, parafráze a parodie, textové a obrazové koláže, samplování, opisy a samizdaty jsou běžnými formami transformace cizích děl do vlastní tvorby. Generace umělců, vědců či programátorů vytvářejí hodnoty, které překračují tvrdé hranice copyrightu. Stačí vzpomenout třeba na Andyho Warhola. Česká republika se loni zařadila k padesátce států, které umožňují umělcům opatřit svá díla licencí Creative Commons (CC). U příležitosti zpřístupnění informačního systému abART v této licenci pořádá centrum DOX výstavu Free Culture.

Licence CC umožňuje autorům dát svá díla k dispozici k volnému, ale nekomerčnímu využití. V licenčním modelu autorských práv, který se poprvé objevil začátkem 21. století, tak může tvůrce svobodně rozhodnout o užívání díla, o způsobu jeho zveřejnění a šíření.

„Ze zákonů vytvořených v posledních pětadvaceti letech měla prospěch hlavně špička komerčních producentů, velké hvězdy a knižní bestsellery,“ upozorňuje kurátorka výstavy Daphne Carrová. Malé cé v kroužku znamená pro všechna autorská díla striktní zákaz šíření. Jenže s internetem přišla změna – díla se šíří rychle a často nezákonně.

Právník Petr Jansa o CC

Představte si, že sedíte v restauraci, zbyde vám kousek jídla a vy byste jedním kliknutím mohli odeslat tenhle zbytek jídla nějakému hladovějícímu dítěti v Africe. Něco podobného se děje, když jednoduše označíte způsob, jakým může být vaše dílo užito dalšími lidmi, aniž byste se s nimi někdy setkal, aniž by oni museli podepisovat nějakou smlouvu.

Internet přináší nové pojetí vlastnictví umělecké tvorby, možnosti sdílení děl a informací, proměnu pojmů autorství a originalita, přímou dostupnost digitalizovaných zdrojů i archivů a v neposlední řadě nárůst kolektivní tvořivosti.

Od loňského roku mohou tvůrci označit své dílo novou licencí Creative Commons – dvěma „céčky“ dávají svolení k volnému šíření díla. „Jde o určitě zajímavý projekt. Rozhodně pomáhá vyčistit a ujasnit vztahy, které nastávají s užitím autorských děl,“ domnívá se odborník na autorské právo Petr Ostrouchov.

Výstavy představí například skladby světových i českých hudebníků šířené v licenci CC a otevřený softwarový on-line systém pro jejich remixování. Připomenuto je i „ilegální umění“ Jiřího Koláře, Tomáše Vaňka či Andyho Warhola. Na příkladech jejich děl výstava upozorňuje, že pojmy jako autorství a originalita dostávají časem nový význam. „Warhol s tím měl bohaté zkušenosti a taky problémy. Používal běžně fotografie cizích autorů a několikrát za to byl zažalován,“ doplnil další kurátor výstavy Jiří Hůla.

Budoucí Warholové se takových potíží mohou vyvarovat, pokud jako předlohy použijí fotografie opatřené licencí Creative Commons, vzkazuje výstava, která potrvá do 16. května. Během dubna a května se také v DOX uskuteční několik doprovodných akcí: filmová projekce, přednáška, informační workshop a Salon Creative Commons – přehlídka a burza prací.

  • Logo Creative Commons zdroj: Centrum současného umění DOX http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1532/153177.jpg
  • Jiří Kolář / Čekání na Quijota zdroj: DOX / Museum Kampa - Nadace Jana a Medy Mládkovýc http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1532/153179.jpg