Recenze: Listování.cz

Cyklus scénických čtení Listování.cz, jehož organizátorem je herec a propagátor zdravého životního stylu Lukáš Hejlík, pokračuje v divadelní práci s netradičními předlohami. Projekt přišel s novinkou, totiž s česko-slovenským turné inscenované populárně vědecké knihy Ekonomie dobra a zla ekonoma PhDr. Tomáše Sedláčka. Minimalistické scéně dominuje velkoformátová černobílá fotografie muže, jehož pravá polovina tváře se ďábelsky šklebí a levá andělsky směje. Ilustrace tématu slouží zároveň jako paravan pro herce. Černobíle oblečení protagonisté dobra nebo zla - Lukáš Hejlík a Alan Novotný - nekonvenčně přibližují hlavní historické osoby knihy.

Vybrané citace z textu doplňují stylizovanými hereckými akcemi, hudbou (DJ Fatte) a zpěvem (Alan Novotný). Na jevišti se s nimi, jakoby mimochodem, potkává i autor a některé úseky civilně komentuje.

Tomáš Sedláček: Z Chicaga do Havlíčkova Brodu

„S Lukášem a Alanem jsme se viděli poprvé v životě dvacet minut před prvním představením, takže to byla velká improvizace. V neděli večer jsem přiletěl z měsíčního pobytu z Chicaga a hned v pondělí jsme jeli hrát do Havlíčkova Brodu,“ poznamenal Tomáš Sedláček po úspěšném uvedení pořadu v pražském Divadle Minor.

Zájem diváků donutil produkci přidat ještě jedno večerní představení. A tak si mohli diváci ve dvojnásobném počtu vychutnat symbolickou pouť ke kořenům naší civilizace, která začíná Gilgamešem, pokračuje Starým zákonem, epikurejci, Platonem, Ježíšem, Komenským, Descartesem, ekonomy moderní doby, hranicí mezi racionálním a emotivním, aspekty dobré, zlé i současné krize a končí etikou ekonomie a uvědoměním si skutečně bohatého života -života v sytosti, bez utrpení. Naše závislost na růstu totiž poněkud překročila meze.

„Nedostatek si musíme uměle vytvářet. Jen v nedostatku je totiž dobrodružství, a tím pádem i zábava, život… za tímto účelem vzniklo celé průmyslové odvětví: zábavní průmysl - tovární vytváření zábavy a rozptýlení, které často spočívá v simulaci nedostatku. Proč? Protože se nám toho skutečného v běžném životě nedostává. A tak se stane, že přesyceni v teple domova sledujeme televizní dobrodružství, v němž hrdinové trpí hladem a zimou. Bavíme se cizím nebezpečím, které bychom vlastně rádi sami prožívali… sledovat filmovou simulaci utrpení o zimě a hladu můžeme pouze z nadbytku, z tepla domova a s popcornem v ruce,“ pojmenovává naši současnost Ekonomie dobra a zla.

Vášnivý cyklista, stipendista Yale University a respektovaný teoretik přednáší filosofii, ekonomii a dějiny ekonomických teorií na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Ze svého profesního života je zvyklý řečnit, nově ale politickou a akademickou rétoriku rozšířil o jevištní zkušenost. „Na přednášení ve škole jsem zvyklý, což je ovšem úplně jiný žánr… Mým dětským snem, prvním zaměstnáním, po kterém jsem toužil, bylo herectví. Jsem rád, že se to trošku povedlo splnit, a dokonce být potulným hercem! S Listováním totiž objíždíme celou Českou republiku a byli jsme i na Slovensku, v Bratislavě,“ řekl Sedláček v Divadle Minor. Jeho kniha se stala českým bestsellerem roku 2009.

Po Havlíčkově Brodě, Bratislavě, Praze a Brně navštíví bezprostřední trio Hejlík, Novotný, Sedláček ještě České Budějovice (30.3., divadlo SUD ve 20h) a Karlovy Vary (7.4., Krajská knihovna Karlovy Vary v 17,30h), jedná se i o dalších městech. Dubnovou novinkou Listování se 15.4. od 19,30h v Divadle Minor v Praze stane kontroverzní literární mystifikace Bílej kůň, žlutej drak.

• Listování.cz / Tomáš Sedláček autor: Janusz Konieczny, zdroj: Janusz Konieczny http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1537/153692.jpg
  • Listování.cz / Lukáš Hejlík autor: Janusz Konieczny, zdroj: Janusz Konieczny http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1537/153690.jpg