Svou nejslavnější hru napsal Georg Büchner ve třiadvaceti letech a předčasná smrt mu ji nedovolila dokončit. Přesto je Vojcek považován za jeden z nejsugestivnějších dramatických textů, přelomové dílo v cestě moderního dramatu.
Vojcek na Vinohradech loni nadchl kritiku a vzbudil kontroverzní reakce diváků. Představitel titulní role Pavel Batěk, nominovaný na Thálii, odhadl, že rozporuplná inscenace na vinohradském jevišti dlouho nevydrží. „Málokdy jsem se s něčím takovým setkal, kdy všechno dohromady funguje, kdy každý chce, aby zanechal stopu,“ uvedl Batěk s politováním, že jedna repríza za měsíc je málo.
„Ukázalo se, že podobné inscenace do našeho repertoáru nepatří, že se míjí s naším publikem. Reprízy byly platícími diváky zaplněny z necelé třetiny,“ komentoval tento projekt ředitel divadla Jindřich Gregorini.
I když měl Špinarův Vojcek na Vinohradech derniéru, čeká ho ještě jedno definitivně poslední představení. Uskuteční se 17. května na mezinárodní přehlídce divadelních a tanečních souborů Divadelní Flora v Olomouci.
Po Vojckovi odchází i Špinar
Na Vinohradech končí nejen Vojcek, ale částečně i jeho režisér Daniel Špinar, kterému s koncem sezony vyprší smlouva s touto scénou. „Pro mě osobně žádná zásadnější změna nenastane, kromě toho, že budu svobodnější,“ uvedl režisér.
Má prý práce na rok a půl dopředu a „volná noha“ mu vyhovuje. V repertoáru Vinohrad mu zůstává inscenace Schillerovy Marie Stuartovny s Dagmar Havlovou a Lucií Juřičkovou v hlavních rolích. Začátkem roku připravil ve Švandově divadle Ibsenovu Hedu Gablerovou, shodou okolností rovněž typ dramatiky, která se denně nevidí.