Donald Sutherland vždycky udělal, co chtěl. A chtěl k filmu

Saint John – Vytáhlá postava a ostře řezaná tvář s vypouklýma očima předurčily herce Donalda Sutherlanda spíše pro role padouchů. Za více než 45 let své kariéry si však tento kanadský rodák vyzkoušel i role zcela odlišné – vedle sadistického nacisty či chladnokrevného zabijáka byl také citlivým otcem, vtipným chirurgem nebo zamilovaným profesorem. Donald Sutherland se narodil 17. července 1935 v kanadském městě St. John v New Brunswicku.

Sutherland měl od dětství umělecké sklony, když mu bylo čtrnáct, angažovala ho místní rozhlasová stanice jako diskžokeje. Začal sice studovat stavební inženýrství v Torontu, účinkování ve studentské inscenaci Shakespearovy Bouře však změnilo jeho další život. Zjistil, že jej herectví přitahuje ze všeho nejvíc, a navzdory přání rodičů odjel v roce 1959 studovat herectví do Velké Británie. „Naši to se mnou neměli jednoduché. Vždycky jsem si nakonec udělal, co jsem chtěl,“ vzpomínal.

Po dvouletém studiu objížděl jako člen divadelního souboru provinční scény a získával zkušenosti, které později zúročil na jevištích londýnských divadel. Na filmovém plátně se objevoval zpočátku nejčastěji v epizodních rolích hororových snímků nevalné úrovně, svůj herecký potenciál ale naznačil ve slavném válečném thrilleru Tucet špinavců (1967).

Mezinárodní věhlas přinesla Sutherlandovi až satirická černá groteska MASH (1970) režiséra Roberta Altmana, v níž si zahrál ústřední roli chirurga Hawkeyho Pierce, systematicky narušujícího vojenskou disciplínu v polní nemocnici na korejské frontě. Sám Sutherland se v té době intenzivně angažoval v kampani proti válce ve Vietnamu, v čemž ho podporovala i jeho tehdejší družka, herečka Jane Fondová.

  • MASH (1969, režie: Robert Altman) zdroj: ČT
  • James Garner, Clint Eastwood, Tommy Lee Jones a Donald Sutherland ve filmu Vesmírní kovbojové zdroj: Warner Bros.

V dalších letech se Sutherlandovi podařilo přesvědčit režiséry, že není jen vhodným prototypem záporáků a padouchů, ale že umí zahrát i komediální roli, a dokonce může být i sympatickým kladným hrdinou. Prokázal to například ve filmu Klute z roku 1971, kde byla jeho partnerkou Jane Fondová v úloze prostitutky, která pomáhá soukromému detektivovi hledat zmizelého vědce. V roce 1975 natočil velmi úspěšný film Den kobylek a o rok později byl dokonce legendárním milovníkem ve filmu Casanova Federica Felliniho.

Z poslední doby byly úspěšné například filmy JFK (1991), Vesmírní kovbojové (2000) herce a režiséra Clinta Eastwooda, oscarový snímek Návrat do Cold Mountain (2003) či filmové zpracování románu Jane Austenové Pýcha a předsudek (2005).

Ve své bohaté filmografii se sice Sutherland nevyhnul občasným šlápnutím vedle, daří se mu ale zachovávat určitou úroveň filmů - často se objevuje v thrillerech, nepohrdne ani televizním seriálem (např. seriál 24 hodin mu přinesl nečekanou popularitu), a když je příležitost, vrací se i na divadelní prkna.