Uvolnění v Kostce není zakázáno, tedy je dovoleno

Praha – Galerie Kostka funguje v rámci centra Meet Factory od dubna, prostor chce dát především výrazné mladé generaci umělců. K ní patří i trojice autorů vystavující nyní v Kostce po názvem Zakázané uvolnění. Jejich tvorba si je navzájem blízká inteligentní prací s digitálním videem. Peter Barényi, Eja Devečková a Ivan Svoboda dokáží k nevůli vzdělaných výtvarníků a filmařů znovu objevit dosud nevyužitý potenciál neprofesionálního filmu, píše o výstavě Meet Factory.

Ivan Svoboda míchá ve videofilmu Ceasar fiktivní příběhy s reálnými obrazy. Peter Barényi předkládá univerzální výpověď v Argumentu i vizuální poetiku v Manuálu. „Na videu jsem zachycený já a moje máma, jak se objímáme. Protože to v naší rodině není zvykem, přemluvil jsem ji, abychom naše objetí zkusili nahrát na video. Snímal jsem detaily své i její tváře,“ prozradil o vzniku jednoho z děl Barényi.

Poslední z mladé výtvarnické trojice je žena – Eja Devečková v Kareoke i ve Videotutoriálu pro dokonalého diváka komentuje s lehkým humorem útrapy uměleckého prostředí. „Reflektuje běžné situace, s nimiž se divák setkává, když vkročí nebo vstoupí do galerie,“ dodává k Videotutoriálu Devečková. „Jako například sledování videa anebo co vlastně znamená text, protože mnohdy diváci nevědí, jak mají dílo strávit.“

Reportáž Martiny Čurdové (zdroj: ČT24)

Podle kurátora Dušana Zahoranského je vystavovaná videotvorba, která už je v rámci výtvarné scény etablovaná, vzorkem toho, co umělci s videem dokáží. K výstavě dodává: Zakázané uvolnění je sondou do práce tří autorů, kteří někdy používají „nedovolené“ filmové a výtvarné prostředky (například předstírají autentická fakta a přitom pracují s fikcí a naopak), dělají to však jen proto, aby divákovi nakonec poskytli úlevu. Všichni tři dokáží vtipně odhalit to, co neradi odkrýváme.

  • Zakázané uvolnění - galerie Kostka, do 28. srpna 2010.