Uvolnění v Kostce není zakázáno, tedy je dovoleno

Praha – Galerie Kostka funguje v rámci centra Meet Factory od dubna, prostor chce dát především výrazné mladé generaci umělců. K ní patří i trojice autorů vystavující nyní v Kostce po názvem Zakázané uvolnění. Jejich tvorba si je navzájem blízká inteligentní prací s digitálním videem. Peter Barényi, Eja Devečková a Ivan Svoboda dokáží k nevůli vzdělaných výtvarníků a filmařů znovu objevit dosud nevyužitý potenciál neprofesionálního filmu, píše o výstavě Meet Factory.

Ivan Svoboda míchá ve videofilmu Ceasar fiktivní příběhy s reálnými obrazy. Peter Barényi předkládá univerzální výpověď v Argumentu i vizuální poetiku v Manuálu. „Na videu jsem zachycený já a moje máma, jak se objímáme. Protože to v naší rodině není zvykem, přemluvil jsem ji, abychom naše objetí zkusili nahrát na video. Snímal jsem detaily své i její tváře,“ prozradil o vzniku jednoho z děl Barényi.

Poslední z mladé výtvarnické trojice je žena – Eja Devečková v Kareoke i ve Videotutoriálu pro dokonalého diváka komentuje s lehkým humorem útrapy uměleckého prostředí. „Reflektuje běžné situace, s nimiž se divák setkává, když vkročí nebo vstoupí do galerie,“ dodává k Videotutoriálu Devečková. „Jako například sledování videa anebo co vlastně znamená text, protože mnohdy diváci nevědí, jak mají dílo strávit.“

Video Reportáž Martiny Čurdové
video

Reportáž Martiny Čurdové

Podle kurátora Dušana Zahoranského je vystavovaná videotvorba, která už je v rámci výtvarné scény etablovaná, vzorkem toho, co umělci s videem dokáží. K výstavě dodává: Zakázané uvolnění je sondou do práce tří autorů, kteří někdy používají „nedovolené“ filmové a výtvarné prostředky (například předstírají autentická fakta a přitom pracují s fikcí a naopak), dělají to však jen proto, aby divákovi nakonec poskytli úlevu. Všichni tři dokáží vtipně odhalit to, co neradi odkrýváme.

  • Zakázané uvolnění - galerie Kostka, do 28. srpna 2010.

P. Barényi, E. Devečková a I. Svoboda
P. Barényi, E. Devečková a I. Svoboda