Stopy Adolfa Loose vedou na výstavu na Špilberk

Brno - Před 140 lety se v Brně narodil jeden z předních architektů modernismu Adolf Loos. Brno mu nyní věnuje právě otevíranou výstavu na Špilberku. Výstava původně vznikla v Muzeu hlavního města Prahy jako chronologický přehled Loosových českých projektů a návrhů z let 1890 až 1933. Brněnská repríza je rozšířena o nové poznatky a exponáty, jež se vztahují ke stopám Loose na jihu Moravy a mapuje i jeho osobní život. Příští rok se představí v Londýně a Barceloně.

Adolf Loos byl sice synem slavného sochaře, přesto když v roce 1889 skládal na brněnské umělecké škole maturitu, prošel doslova s odřenýma ušima. Ani po studiích v Drážďanech se sice nenaučil kreslit, ale díky odvaze a nadčasovým nápadům se zařadil k velikánům, jako je Le Corbusier a Mies van der Rohe. „Měl vlastnost rozpoznat kvalitu a byl schopen staré věci aplikovat do moderních interiérů,“ vysvětluje příčiny jeho úspěchu kurátor Jindřich Chatrný.

Proslulého odpůrce ornamentu mnozí mylně pokládají za Vídeňana. Přestože tam prožil většinu života, výstava na Špilberku dokládá jeho brněnské stopy v podobě staveb jeho studentů i rozpracovaných realizací. Ty však vždy zůstali na půli cesty - například Heroldův dům v Jiráskově ulici z roku 1910 či interiér jídelny na zámečku na Výstavišti.

Stopy Adolfa Loose vedou i k hotelu v centru Brna, tady se totiž narodil, prožil svoje dětství a založil dílnu. Je však těžké jeho dílo poznat, jelikož se nikde nepodepisoval. Za nejvyspělejší práci Adolfa Loose je považovaná prvorepubliková Müllerova vila v Praze, část jejího vybavení je teď součástí brněnské expozice.