Recenze: Rudé moře něhy s Morcheebou

Slovo Morcheeba má hned dva významy. Je sice výrazem, který se v českém překladu dotýká konopné drogy, především ale označuje britskou formaci, která v sobotu zavítala do pražského klubu SaSaZu. Morcheeba provedla posluchače svou bohatou tvorbou, avšak zazněly také novinky z letošního přírůstku, desky „Blood Like Lemonade“. Zpěvačka Skye Edwards svým zpěvem pohladila na duši a její hudebníci se se svými nástroji mazlili v nekonečných orgiích downtempa. Vítejte do světa, kde vítězí láska a melodie, vítejte do světa Morcheeby.

„To snad ne,“ hlesla při pohledu na dlouhého hada fronty přicházející slečna. Ačkoliv byl začátek celé akce avizován na osmou hodinu, příchozí byli nuceni zírat pouze na zavřenou bránu. SaSaZu je zkrátka jiný klub. Pokud se chystáte navštívit tento holešovický skvost, naplňte si peněženku a obrňte se trpělivostí. Ne příliš chytře řešená šatna ucpala po otevření hlavní vchod, diváci tudíž byli odsouzeni k hodinovému čekání na dešti, kde navíc kličkovali před projíždějícími auty. Zateplený sál posléze působil jako živoucí spása.

Písničkář Simon Lynge v záři zelenkavých světel zabrnkal svůj set, aniž by někoho více oslovil. Zpíval přeci jen o duchaplných věcech, které nutí k zamyšlení. Avšak ne v době, kdy za plentou čekala vymodlená Morcheeba a ne v tak luxusním klubu, jakým SaSaZu je. Ceny šplhající do astronomických výšin, skleněné balkonové boxy fungující pouze pro VIP ani reklamní promítací plátna nejsou typickou výbavou českých koncertních sálů. Předskokan si tak vyslechl netrpělivé hvízdání a po třičtvrtě hodině vyklidil pole. Škoda, za jiných okolností by jeho skladbičky stály za vyslechnutí.

Čokoládová kráska Skye Edwardsová tvoří stavební kámen celé Morcheeby. Přestože má za svými zády velice schopný doprovod, oči veškerého publika hypnotizují pouze ji. Ne jinak tomu bylo v sobotu, kdy na pódium vplula v krvavě rudé róbě. Skromně přivřená víčka a lehký náznak úsměvu vyburcovaly publikum k obdivnému řevu. Svým sametově jemným hlasem spustila „The Sea“ z nestárnoucí desky „Big Calm“ a během dvou minut naplnila sál něhou.

I takový nástup mohou později poznamenat černé puntíky. Tím prvním byl hůře zvolený setlist. Dále mohli technici více zvýraznit zvuk mikrofonu. Frontmanka zněla oproti doprovodu zastřeněji a tišeji. „Jste nějak potichu,“ poznamenal kytarista Ross Godfrey. Jeho zmínka vyzněla vůči publiku lehce urážlivě, protože - přiznejme si - na pomalé tóny downtempa nejde skákat a hýřit jako na metalovém koncertě. Co Paul čekal? Už jen samotné stání je při poslechu klidné muziky na obtíž. Přece jen na té VIP zóně něco bude…

Morcheeba se po více jak desetileté existenci nachází na úrovni, kdy hudebně nehrozí zakolísání ani zklamání. Proto jde o drobnosti, perličky a mimořádné chvilky. Celá show v sobotu vygradovala skladbami „Beat Of The Drum“ z nejnovější desky a ověřenou peckou „Rome Wasn't Built In A Day“. Na pódim si Skye pozvala i jednoho z fanoušků, který jí vyznal lásku a s kapelou si potřásl pravicí. Závěrečné minuty si zpěvačka nesmírně užívala a předvedla se i ze showmanské stránky. Vtiskla tak večeru punc povedenosti, přestože samotný koncert neprobíhal v návalu totální euforie. Zopakovat? Klidně, ale na jiném místě a v komornějším počtu.

• autor: PetrKlapper.com, zdroj: musicserver.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2030/202906.jpg
  • autor: PetrKlapper.com, zdroj: musicserver.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2030/202908.jpg
  • Skye Edwardsová, zpěvačka Morcheeby při vystoupení v pražském klubu SaSaZu autor: PetrKlapper.com, zdroj: musicserver.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2030/202905.jpg